Strona  First Previous 7 Next Last  z 8
Prace 121 do 140 z 155
HMS „Lydia” na Pacyfiku – suszenie hamaków
HMS „Lydia” na Pacyfiku – suszenie hamaków 50 x 35 cm, tempera, karton, 2006 r. Ilustracja do powieści „Szczęśliwy powrót” C. S. Forestera. HMS „Lydia” po opłynięciu przylądka Horn dotarła do ciepłej strefy Pacyfiku. Dopiero tam załoga miała odpowiednie warunki do wysuszenia hamaków. Kapitan Hornblower wykazywał dużą troskę o higienę na swoim okręcie. On sam, niezależnie od szerokości geograficznej, brał codziennie kąpiel pod pompą okrętową.
FREGATA "LAVINIA"
HMS „Lavinia” 70 x 50 cm, tempera, karton, 2010 r. Fregata o wyporności 1172 t, zwodowana w 1806 r. w stoczni w Milford Haven. Uzbrojona w 40 dział 18-funtowych i 10 karonad. W 1808 r. służyła na Morzu Śródziemnym. W 1809 r. brała udział w ekspedycji na Walcheren w Holandii zakończonej niepowodzeniem. Od 1836 r. służyła jako hulk portowy w Plymouth i ostatecznie jako magazyn węgla. Zatonęła staranowana przez parowiec w 1868 r. Na obrazie HMS „Lavinia” przekazuje slupowi sygnał flagowy „Nawiązać bliższy kontakt z wrogą jednostką”. Wzór sygnału podał pan Krzysztof Gerlach z Gdańska, wielki znawca historii żaglowców.
HMS „Pomone - 1805
HMS „Pomone” 40 x 35 cm, tempera, karton, 2009 r. HMS „Pomone”, ciężka 38-działowa fregata klasy Leda, została zbudowana w 1805 roku. Miała 1076 ton rejestrowych wyporności. Uzbrojenie stanowiły: na pokładzie działowym 28 dział 18-funtowych, na pokładzie rufowym 8 dział 9-funtowych i 14 karonad 32-funtowych. Na pokładzie dziobowym były 2 działa 9-funtowe i dwie 32-funtowe karonady. Długość pokładu działowego wynosiła 45,8 metra. Załoga okrętu przy końcu służby wynosiła 330 osób. HMS „Pomone” w 1805 roku zatrzymała statek przemytniczy i dwa korsarskie. W 1806 r. zatrzymała hiszpańskiego korsarza z angielskim pryzem. W 1807 r. zniszczyła lub zatrzymała 21 francuskich statków. W latach 1808-1809, działając na Morzu Śródziemnym, zatrzymała włoski okręcik uzbrojony w moździerze. W październiku 1809 roku wykryła konwój francuskich okrętów wojennych i transportowców. Z tego konwoju spaliła dwa brygi handlowe, dwa moździerzowce i kecz. Następnie flota angielska, będąca w okolicy Toulonu, ruszyła za konwojem powodując, iż dwa francuskie okręty liniowe weszły na mieliznę koło Frontignan i zostały spalone przez własne załogi. W 1811 roku w zatoce Sagone na Korsyce uczestniczyła w akcji bombardowania dwóch fregat francuskich i handlowca, załadowanych budulcem dla stoczni w Toulonie. Po półtoragodzinnym bombardowaniu zostały one spalone. W październiku 1811 r. fregata rozbiła się o skały niedaleko Przylądka Igielnego. Załogę, działa, ładunek i kosztowności udało się uratować. Miejsce to jest od 1974 roku legalnie eksplorowane przez historyków marynarki wojennej.
74-DZIAŁOWY ALBION I CLEOPATRA NA ATLANTYKU-1805
„Albion” i „Cleopatra” na Atlantyku 110 x 85 cm, tempera, płótno, 1999 r. Obraz przedstawia okręty w latach 80. XVII w. HMS „Albion” był 74-działowym liniowcem 3. klasy zwodowanym w 1763 r. Zapoczątkował budowę liniowców klasy Albion o charakterystycznym kształcie i uzbrojeniu. Na dolnym pokładzie mocowano 28 dział 32-funtowych, na górnym 28 dział 18-funtowych, na rufowym i dziobowym 18 dział 9-funtowych. „Albion” rozbił się w Swin Chanel w 1797 r.
„Vasa” przed wywróceniem i zatonięciem -1628
„Vasa” przed wywróceniem i zatonięciem. 100 x 80 cm, tempera, płótno, 1999 r. 10 sierpnia 1628 okręt „Vasa” pod dowództwem kapitana Söfringa Hanssona wyruszył w pierwszy, próbny rejs z portu sztokholmskiego. Jeszcze w obrębie portu, po postawieniu żagli i wypłynięciu zza osłony nabrzeżnych skał, pod wpływem pierwszego podmuchu wiatru okręt mocno przechylił się na lewą burtę. Kolejne uderzenie wiatru położyło go już całkiem na boku. Przez otwarte luki do środka wlała się woda i okręt poszedł na dno. Przepłynął zaledwie około mili. Nikogo nie obarczono odpowiedzialnością za katastrofę, jedynie w ramach antypolskiej histerii oskarżano o sabotaż domniemanych polskich agentów, którzy mieli zmienić dane konstrukcyjne okrętu.
Kliper„Ariel” na Kanale Angielskim
Kliper„Ariel” na Kanale Angielskim 90 x 70 cm, olej, płótno, 1987 r. Zbudowany w 1865 r. przez stocznię Robert Steele & Co w Greenock. Był szybkim żaglowcem o pojemności 852 t i konstrukcji łączonej– żelazne wręgi i drewniane poszycie. Woził herbatę z Chin. W 1866 r. klipry herbaciane „Ariel”, „Fiery Cross”, „Serica”, „Taeping” i „Taitsing” przystąpiły do słynnego wyścigu o premię za dostarczenie pierwszej w sezonie herbaty do Londynu. Do historii przeszła walka na finiszu „Ariela” i „Taepinga”. Po 99 dniach podróży i ponad 14 000 mil żeglugi oba klipry przybyły 6 września na redę Dungeness. „Ariel” wysłał sygnał wzywający pilota o godzinie 3 rano, a „Taeping” o godzinie 5. Zaczęła się przepychanka w celu pozyskania pilota przed rywalem. O godzinie 5.55 rano „Ariel” jako pierwszy przyjął na pokład pilota, który wprawdzie pogratulował kapitanowi zwycięstwa, ale do otrzymania premii liczył się czas zacumowania w porcie. Pięć minut później inny pilot zameldował się na pokładzie „Taepinga”. Oba klipry sunęły wzdłuż klifów Dover pod wszystkimi żaglami, „Ariel” wyprzedzał „Taepinga” o jedną milę. W ujściu Tamizy klipry zwinęły żagle i zostały wzięte na hol przez parowe holowniki. „Taeping” trafił na silniejszy holownik i minął Gravesend 55 minut przed „Arielem”. Statki dotarły do śluz: „Ariel” do East India Dock, „Taeping” do London Dock. Aby wpłynąć do doków, musiały jednak poczekać na przypływ. „Taeping”, o mniejszym zanurzeniu, zdołał wcześniej przejść przez śluzy i zacumować 28 minut przed „Arielem”. Zgodnie z zasadami wyścigu, zwycięzcą powinien zostać „Taeping”, jednak kapitanowie obu kliprów, po porozumieniu, zdecydowali uznać pojedynek za remisowy i podzielić się nagrodą.
KORWETA I 74-DZIAŁOWIEC-1780
Slup i 74-działowiec 100 x 75 cm, olej, płótno, 1997 r. Slup, jako okręt dużo mniejszy od fregat, we flocie brytyjskiej służył do konwojowania, zwiadu, komunikacji pomiędzy flotami i do różnych zadań specjalnych. Nosił do 20 dział 6-,9-funtowych. Okręty 74-działowe pełniły rolę roboczych koni flot wojennych marynarki, nie tylko brytyjskiej. Na dolnym pokładzie miały działa 32-funtowe, na górnym 18-funtowe. Były najbardziej praktycznymi liniowcami ze względu na koszty budowy i eksploatacji.
OKRĘTY NELSONA W/G- SŁYNNEGO OBRAZU NICOLASA PAC
Okręty Nelsona 110 x 85 cm, olej, płótno, 1988 r. Okręty Nelsona według obrazu Nicolasa Pacocka. Od lewej HMS „Elephant” i HMS „Vanguard”, z prawej HMS „Captain”, a na pierwszym planie HMS „Victory”. „Captain” Nelson dowodził w bitwie pod Saint-Vincent, „Vanguardem” pod Abukir, a jako dowódca „Elephanta” oblegał Kopenhagę. Jako admirał dowodził z pokładu „Victory” w bitwie pod Trafalgarem.
Okręt liniowy i jachty
Okręt liniowy i jachty 110 x 90 cm, olej, płótno, 1985 r. Angielski okręt liniowy 1. klasy z lat 1670–1680. Załoga liczyła od 500 do 800 ludzi. Okręty budowane w tych czasach potrafiły służyć przez niemal 100 lat. Na przykład HMS „Prince” służył od 1670 do 1813 roku. Były to czasy nieustannych wojen o panowanie na morzach. W XVII wieku nastała sprowadzona z Holandii moda na jachty. Książęce i królewskie jachty były pływającymi cackami. Van de Velde, ojciec i syn, obserwowali bitwy morskie i malowali je z pokładów jachtów królewskich. Na pierwszym planie z lewej strony, słynny jacht "Portsmouth" Karola II.
TYPOWY ŻAGLOWIEC HANDLOWY Z KOŃCA XIX w
Żaglowiec handlowy 80 x 70 cm, tempera, płótno, 1994 r. Angielski żaglowiec towarowy na Morzu Północnym, około 1900 r.
Kliper „Taeping” w Chinach
Kliper „Taeping” w Chinach 100 x 80 cm, tempera, płótno, 1988 r. Szybki żaglowiec o pojemności 767 t do przewozu herbaty z Chin, zbudowany w 1863 r. przez stocznię Robert Steele & Co w Greenock. W wielkich regatach herbacianych w 1866 r. finiszował razem z „Arielem”. Nie wyłoniono wtedy zwycięzcy, a kapitanowie obu statków podzielili się premią za przywóz pierwszej herbaty do Londynu. Był to ostatni sezon, w jakim premia przypadała kliprowi, który jako pierwszy zacumował z ładunkiem w Londynie. Przybycie w krótkim odstępie czasu pięciu kliprów wyładowanych herbatą spowodowało spadek jej cen. Od tej pory premię otrzymywał kliper, który w sezonie uzyskał najlepszy czas na trasie z Chin do Londynu. 22 września 1871 r. „Taeping” zatonął na rafach Morza Chińskiego w czasie rejsu z Xiamen do Nowego Yorku.
FLEUTA-1620
FLEUTA-1620
WODNIK-1620
WODNIK-1620
JACHT SZWEDZKI-1770
JACHT SZWEDZKI-1770
ESKADRA ANGIELSKA NA MORZU ŚRODZIEMNYM -1670
Eskadra angielska na Morzu Śródziemnym 110 x 90 cm, olej, płótno, 2004 r. Rok 1670. Na pierwszym planie HMS „Resolution”, 70-działowy liniowiec 3. klasy zbudowany w 1667 r., jeden z 3 liniowców tej klasy zaprojektowanych przez słynnego projektanta Anthony’ego Deane’a. W 1669 r. okręt brał udział w akcjach przeciwko piratom berberyjskim na Morzu Śródziemnym. Jego atak na holenderski konwój płynący z Grecji spowodował wybuch III wojny holendersko-angielskiej. Zatonął w 1705 r. w wielkim sztormie u wybrzeży East Essex.
50-DZIAŁOWY OKRĘT LINIOWY LEOPARD-1780
HMS „Leopard” 50 x 35 cm, tempera, karton, 2004 r. Zwodowany w 1790 r. 50-działowy okręt liniowy 4. klasy o wyporności 1055 t i długości kadłuba 44,6 m, uzbrojony w 22 działa 24-funtowe na pokładzie dolnym, 22 działa 12-funtowe na górnym, po 6 dział 6-funtowych na rufowym i dziobowym, brał udział w kampanii egipskiej w 1801 r. W 1807 r. uczestniczył w poszukiwaniu dezerterów z Royal Navy, którzy uciekli podczas blokady francuskich liniowców w Zatoce Chesapeake. Ostrzelał i zatrzymał 38-działową ciężką fregatę USS „Chesapeake”, na której znajdowali się dezerterzy. Amerykanie nie zgodzili się na przeszukanie swojej jednostki, ale nie byli gotowi do podjęcia walki i poddali się po kilku salwach „Leoparda”. Dezerterzy zostali ujęci, a incydent „Leopard” – „Chesapeake” spowodował zaostrzenie stosunków między Wielką Brytanią a Stanami Zjednoczonymi. W 1812 r. pozbawiono „Leoparda” uzbrojenia i okręt zamieniono na transportowiec wojskowy. 28 czerwca 1814 r. w czasie rejsu z Wielkiej Brytanii do Quebecu okręt wszedł na mieliznę u brzegów wyspy Anticosti i uległ zniszczeniu. Załoga i transportowany na wojnę ze Stanami Zjednoczonymi regiment piechoty zdołali się uratować.
FREGATA I BRYG WOJENNY-1810
Fregata i bryg wojenny 60 x 40 cm, olej, płótno, 1987 r. Lata 20. XIX w. Angielska fregata i bryg na wodach Kanału Angielskiego (La Manche).
GOLDEN HIND W ZATOCE SAN FRANCISCO-1570
„Golden Hind” w zatoce San Francisco 100 x 70 cm, tempera, karton, 1998 r. Okręt flagowy Francisa Drake’a podczas podróży dookoła świata w latach 1577–1580. W tle panorama widoczna od strony San Francisco. Obecnie w tym miejscu stoi słynny most Golden Gate. „Golden Hind”, 150-tonowy galeon, opływając świat, rozpoczął erę panowania Anglii na morzach i oceanach.
CUTTY SARK LECĄCY DO CHIN W/G J.ALLCOTA-1867
„Cutty Sark” w drodze do Chin 90 x 60 cm, tempera, płótno, 1988 r. Zbudowany w 1869 r. z dębu indyjskiego i wiązu amerykańskiego w stoczni Scott & Linton w Szkocji, według nowej, „mieszanej technologii”: na żelaznym szkielecie montowane były drewniane elementy. Kadłub poniżej linii wodnej zabezpieczono blachą ze stopu miedzi i cynku. Całkowita długość statku wynosiła 86 m, pojemność 963 t. Starannie zaprojektowany, smukły kadłub i duża powierzchnia żagli pozwalały na rozwijanie dużych prędkości i wielkie przebiegi. Rekordowy, dobowy przebieg „Cutty Sark” to 363 mile morskie, prędkość maksymalna 17,5 węzła.
KLIPER STALOWY WEŁNIANY W DRODZE DO AUSTRALII - 1
„Piako” 100 x 70 cm, tempera, karton, 1990 r. Żaglowiec zbudowany w 1876 r. przez stocznię Alexander Stephen & Sons w Linthouse, na rzece Clyde, dla New Zealand Shipping Company jako jeden z trzech identycznych kliprów kolonialnych: „Piako”, „Opawa” i „Wanganui”. Statek miał wyporność 1075 ton, zabierał na pokład 300 pasażerów. Przewoził emigrantów na Nową Zelandię, a w drodze powrotnej zabierał wełnę z Nowej Zelandii i Australii. Zaginął w listopadzie 1900 r. na trasie Melbourne – Cape Town.
Strona  First Previous 7 Next Last  z 8






Witamy | Adam Werka | Polecam | Księga gości | Aktualności | Galeria Designed by Aigel AB 2011