Strona  First Previous 2 Next Last  z 8
Prace 21 do 40 z 155
Skrócony okret liniowy
Za czasów Wojen Napoleońskich 64 działowe okręty liniowe były już przeżytkiem. Aby je wykorzystać demontowano górny pokład i tworzono z nich fregaty. Ale fregaty niespodzianki z głównym uzbrojeniem w 26 dział 24 funtowych. Taka fregata była Indefatigable. Charakterystyczne jest to, że po linowcu została im kabina i jej lustra powyżej pokładu głównego. Został tez pokład rufowy. Po tych szczegółach łatwo rozpoznać, że jest to skrócony okręt liniowy.
HMS Amelia
Amelia to dawna Proserpina należaca do klasy francuskich fregat Hebe. Zwodowana w 1785 roku została zdobyta przez HMS Dryad w 1796 r. Służyla w marynarce brytyjskiej przez 20 lat biorąc udział w wojnach rewolucji francuskiej i napoleońskich. Słynna była jej bitwa z Arethues w 1813 roku. Została rozebrana w 1816 r. Miała 1,059 ton rejestrowych,46.,13 m długości 12,12 m szerokości. Na pokładzie działowym miała 28 dział 18 funtowych, na pokładzie rufowym 8 dział 9 funt i 4 karonady 24 funt. Na pokładzie dziobowym stały 2 działa 9 funtowe i 2 karonady 24 funtowe. Uzbrojenie to dotyczy w służbie brytyjskiej.
HMS Greenwech
HMS Greenwich przedstawiony na rysunku był pierwszym okrętem R.N. o tej nazwie. Zwodowany został w 1666 pamiętnym roku w Woolwich. Konstruktorem był Christofer Peet. Był to 54 działowy liniowiec 4 klasy. Miał 1646 ton rejestrowych, tyle co fregata mała 100 lat później. Długość kilu wynosiła 34 m. Związany był z słynna historia Admirala Bebbow i Kapitanem Cooper Wade. Był przebudowywany w 1724 r. W 1744 roku zderzył się z hulkiem HMS Lark i zatonął tracąc 86 ludzi. Pływal 78 lat.
Trzecia wyprawa Barentsa
Trzecia wyprawa Barentsa 25 x 35 cm, olej, płótno, 2015 r. Statki trzeciej wyprawa Barentsa w północne rejony arktyczne. W oddali widać Spitsbergen. Celem ekspedycji było poszukiwanie północnego przejścia z Europy do Chin. Dowódcą wyprawy był Jacob van Heemskerck, a głównym nawigatorem Willem Barents. Ekspedycja wyruszyła 10 maja 1596 r. z Amsterdamu w składzie dwóch statków. Drugim statkiem dowodził Jan Rijp. Odkryto Wyspę Niedźwiedzią i Spitsbergen, który uznano za część Grenlandii. Po odłączeniu się od ekspedycji Rijpa, który miał zbadać wybrzeża, Heemskerck i Barents skierowali się na wschód i dotarli do północnych rejonów Nowej Ziemi, gdzie pod koniec sierpnia ich statek został unieruchomiony przez lód. Nie mogąc kontynuować żeglugi uczestnicy wyprawy zbudowali prowizoryczny dom z części statku i wyrzucanych na brzeg drzew. Przetrwali w nim arktyczną zimę i wiosną wyruszyli w drogę powrotną na dwóch odkrytych łodziach, bo statek był nadal uwięziony w lodzie. Barents zmarł 20 czerwca 1597 w drodze powrotnej, a pozostali członkowie dotarli na Półwysep Kolski, skąd zostali zabrani przez holenderski statek handlowy.
„Pamir”
„Pamir” 100 x 70 cm, olej, płótno, 2014 r. „Pamir”, zbudowany w 1905 r., był ostatnim żaglowcem handlowym, jaki kursował na trasie z Europy do Ameryki Południowej wokół przylądka Horn i jednym z floty Flying P-Line F. Laeisza z Hamburga. Jeszcze 4 z nich istnieją do dzisiaj: „Pommern” w Finlandii, „Peking” w Nowym Jorku, „Passat” w Lubece – Travemünde i „Padua” jako „Kruzenshtern”. Po II wojnie światowej „Pamir” pływał jako statek szkolny marynarki handlowej. Szkolenie na nim łączono z zarobkowym przewozem towarów. W 1957 r., w rejsie z Buenos Aires do Hamburga, został zaatakowany przez huragan. Zatonął 21 września 1957 roku koło Azorów na skutek przesunięcia się ładunku zboża. Z 86 ludzi załogi uratowało się tylko 6 osób. W jednej z naw kościoła Św. Jakuba w Lubece znajduje się ekspozycja poświęcona pamięci marynarzom z „Pamira”.
Fregaty handlowe „Trafalgar” oraz „Delhi”
Fregaty handlowe „Trafalgar” oraz „Delhi” 100 x 70 cm, olej, płótno, 1986 r. Uzbrojone fregaty handlowe Angielskiej Kampanii Wschodnioindyjskiej. Nie miały takiej obsady dział i dyscypliny na pokładzie jak okręty wojenne. Miejsce załóg wojennych zajmowali pasażerowie i cenne towary. Na pierwszym planie „Trafalgar”, na drugim „Delhi”. Lata dwudzieste XIX w.
Flota rosyjska pod Cuszimą
Flota rosyjska pod Cuszimą 100 x 65 cm, tempera, karton, 2014 r. Rok 1905. Flota rosyjska na Morzu Południowochińskim w drodze do Władywostoku przez Cieśninę Cuszimską. Widoczne w pierwszej linii okręty „Borodino” i „Orieł”, w drugiej linii „Nikołaj I”. W bitwie pod Cuszimą Rosja poniosła klęskę bezprecedensową w historii wojen morskich, tracąc prawie całą Flotę Bałtycką, przy minimalnych stratach drugiej strony.
Batavia w drodze z Sardamem na Oceanie Indyjskim 1
Galeon „Batavia” i humbaki 50 x 35 cm, tempera, karton, 2014 r. „Batavia” i „Sardam” na Oceanie Indyjskim mijają bawiące się humbaki. Rok 1629. „Batavia” z załogą 341 osób wyruszyła w swą pierwszą podróż z Texel do Batawii na Jawie. Dowódcą konwoju 7 statków był starszy kupiec kompanii François Pelsaerta. Ładunkiem były srebrne monety, prawdopodobnie dwie rzeźby antyczne należące do Rubensa, przeznaczone do sprzedaży indyjskiemu kacykowi, a także kamienie na odbudowę bramy miejskiej Batawii. Na pokładzie dwaj ludzie snuli marzenia o przejęciu galeonu i jego ładunku – kapitan Adriaen Jacobsz i zbankrutowany aptekarz uciekający przed dłużnikami – Jeronimus Cornelisz. Jacobsz w czasie sztormu celowo opuścił konwój. Próby wywołania buntu nie udały się. 4 czerwca 1629 r. statek wszedł na rafę u zachodnich wybrzeży Australii. Większość pasażerów i załogi przedostała się na okoliczne wysepki, a 40 osób utonęło. Na pokładzie 10-metrowej łodzi Pelsaert i grupa marynarzy udali się na Jawę po pomoc. Dotarli na wyspę po 33 dniach. Podróż powrotna, po rozbitków, trwała 63 dni. W tym czasie pod wodzą Cornelisza buntownicy wymordowali 125 niewinnych ludzi. Nie udała się im jednak próba zdobycia statku ratowniczego. Zostali schwytani i powieszeni.
Regaty Royal Navy
Regaty Royal Navy 80 x 50 cm, olej, karton, 2013 r. Wiosenne regaty Royal Navy w cieśninie Solent. Były to częste zabawy załóg podczas monotonnych patroli. Na obrazie 28-działowa fregata i 18-działowy kuter z 1805 r.
HMS "Discovery" i HMS "Chatham"
HMS "Discovery" i HMS "Chatham" 70 x 55 cm, olej, deska, 2013 r. Rok 1792. Zaadoptowane z węglowców okręty wyprawy Georga Vancouvera – „Discovery” i „Chatham” krążące wokół dzisiejszej wyspy Vancouver. Nagły szkwał przechyla „Discovery”. „Chatham” jeszcze przed uderzeniem wiatru. George Vancouver w latach 1772–1775 brał udział w drugiej wyprawie Cooka jako midszipman, a w trzeciej, w latach 1776–1780, jako pomocnik nawigatora. Po powrocie do Anglii w 1779 roku, został mianowany porucznikiem i pozostał w służbie Royal Navy. W latach 1791–1795 był dowódcą wyprawy na północny Pacyfik w okolice dzisiejszego stanu Washington i Brytyjskiej Kolumbii. Zadaniem ekspedycji było zbadanie wybrzeży a także, rozpoczęte przez Cooka, poszukiwanie północnego przejścia pomiędzy Pacyfikiem i Atlantykiem. Georg Vancouver był jednym z największych angielskich odkrywców i nawigatorów, umarł trzy lata po wielkiej wyprawie w zapomnieniu, w pięknej dzielnicy Londynu – Petersham.
Wodnik okręt floty Zygmunta III Wazy
Wodnik okręt floty Zygmunta III Wazy wraca do twierdzy Latarnia.
Pamir
Pamir mija Horn przy łagodnych wiatrach.
Szkic Złota łania
Złota Łania, Elizabeth i Marigold -3 okręty F.Drake`a w Cieśninie Magellana. W 1578 r. pozostałe okręty zostały rozebrane. Do Anglii po podróży dookoła świata dotrze tylko Złota Lania. Drake i załoga będą pierwszymi Angkliami ,którzy opłyną świat z ładowniami pełnymi hiszpańskich skarbów.
„Gipsy Moth IV” na Pacyfiku
„Gipsy Moth IV” na Pacyfiku 70 x 50 cm, olej, karton, 2002 r. W latach 1966–1967 Francis Chichester na jachcie „Gipsy Moth IV” odbył najszybszy samotny rejs dookoła świata, szlakiem kliprów wełnianych, przepływając z Plymouth do Sydney (14 100 mil morskich) w 107 dni i z Sydney, po opłynięciu Przylądka Horn, do Plymouth (15 517 mil) w 119 dni.
Cap Horowiec
Cap Hornowiec na południowym Atlantyku
Korweta „Compass Rose”
Korweta „Compass Rose” 50 x 35 cm, tempera, karton, 2013 r. „Compass Rose” jest korwetą z przepięknej książki „Okrutne morze” Nicholasa Monsarrata, o której sam autor powiedział, że to „historia długa i prawdziwa – jednego oceanu, dwóch okrętów i około stu pięćdziesięciu mężczyzn”.
ORP Piorun na Morzu Śródziemnym
ORP Piorun na Morzu Śródziemnym w drodze na Bliski Wschód, maj 1941 roku osłona wojskowego konwoju. Razem z nim płynęli HMS Cairo, Cossak, Maori , Zulu, Sikh i widoczny na drugim planie bohater HMS Exeter.
Okręty szwedzkie na Bałtyku
Okręty szwedzkie na Bałtyku 90 x 65 cm, olej, płótno, 1978 r. Wizja floty szwedzkiej z okresu wojny trzydziestoletniej, 1630 r.
Bounty w sztormie przy przylądku Horn.
HMS „Bounty” 70 x 85 cm, tempera, karton, 1979 r. Filmowy HMS „Bounty” w sztormie. Żaglowiec został zbudowany w 1960 r. na potrzeby słynnego filmu „Bunt na Bounty” z Marlonem Brando.
„De Zeven Provinciën”
„De Zeven Provinciën” 50 x 35 cm, tempera, karton, 1977 r. Holenderski dwupokładowy okręt liniowy z XVII w.
Strona  First Previous 2 Next Last  z 8






Witamy | Adam Werka | Polecam | Księga gości | Aktualności | Galeria Designed by Aigel AB 2011