Strona  First Previous 2 Next Last  z 8
Prace 21 do 40 z 152
Trzecia wyprawa Barentsa
Trzecia wyprawa Barentsa 25 x 35 cm, olej, płótno, 2015 r. Statki trzeciej wyprawa Barentsa w północne rejony arktyczne. W oddali widać Spitsbergen. Celem ekspedycji było poszukiwanie północnego przejścia z Europy do Chin. Dowódcą wyprawy był Jacob van Heemskerck, a głównym nawigatorem Willem Barents. Ekspedycja wyruszyła 10 maja 1596 r. z Amsterdamu w składzie dwóch statków. Drugim statkiem dowodził Jan Rijp. Odkryto Wyspę Niedźwiedzią i Spitsbergen, który uznano za część Grenlandii. Po odłączeniu się od ekspedycji Rijpa, który miał zbadać wybrzeża, Heemskerck i Barents skierowali się na wschód i dotarli do północnych rejonów Nowej Ziemi, gdzie pod koniec sierpnia ich statek został unieruchomiony przez lód. Nie mogąc kontynuować żeglugi uczestnicy wyprawy zbudowali prowizoryczny dom z części statku i wyrzucanych na brzeg drzew. Przetrwali w nim arktyczną zimę i wiosną wyruszyli w drogę powrotną na dwóch odkrytych łodziach, bo statek był nadal uwięziony w lodzie. Barents zmarł 20 czerwca 1597 w drodze powrotnej, a pozostali członkowie dotarli na Półwysep Kolski, skąd zostali zabrani przez holenderski statek handlowy.
„Pamir”
„Pamir” 100 x 70 cm, olej, płótno, 2014 r. „Pamir”, zbudowany w 1905 r., był ostatnim żaglowcem handlowym, jaki kursował na trasie z Europy do Ameryki Południowej wokół przylądka Horn i jednym z floty Flying P-Line F. Laeisza z Hamburga. Jeszcze 4 z nich istnieją do dzisiaj: „Pommern” w Finlandii, „Peking” w Nowym Jorku, „Passat” w Lubece – Travemünde i „Padua” jako „Kruzenshtern”. Po II wojnie światowej „Pamir” pływał jako statek szkolny marynarki handlowej. Szkolenie na nim łączono z zarobkowym przewozem towarów. W 1957 r., w rejsie z Buenos Aires do Hamburga, został zaatakowany przez huragan. Zatonął 21 września 1957 roku koło Azorów na skutek przesunięcia się ładunku zboża. Z 86 ludzi załogi uratowało się tylko 6 osób. W jednej z naw kościoła Św. Jakuba w Lubece znajduje się ekspozycja poświęcona pamięci marynarzom z „Pamira”.
Fregaty handlowe „Trafalgar” oraz „Delhi”
Fregaty handlowe „Trafalgar” oraz „Delhi” 100 x 70 cm, olej, płótno, 1986 r. Uzbrojone fregaty handlowe Angielskiej Kampanii Wschodnioindyjskiej. Nie miały takiej obsady dział i dyscypliny na pokładzie jak okręty wojenne. Miejsce załóg wojennych zajmowali pasażerowie i cenne towary. Na pierwszym planie „Trafalgar”, na drugim „Delhi”. Lata dwudzieste XIX w.
Flota rosyjska pod Cuszimą
Flota rosyjska pod Cuszimą 100 x 65 cm, tempera, karton, 2014 r. Rok 1905. Flota rosyjska na Morzu Południowochińskim w drodze do Władywostoku przez Cieśninę Cuszimską. Widoczne w pierwszej linii okręty „Borodino” i „Orieł”, w drugiej linii „Nikołaj I”. W bitwie pod Cuszimą Rosja poniosła klęskę bezprecedensową w historii wojen morskich, tracąc prawie całą Flotę Bałtycką, przy minimalnych stratach drugiej strony.
Batavia w drodze z Sardamem na Oceanie Indyjskim 1
Galeon „Batavia” i humbaki 50 x 35 cm, tempera, karton, 2014 r. „Batavia” i „Sardam” na Oceanie Indyjskim mijają bawiące się humbaki. Rok 1629. „Batavia” z załogą 341 osób wyruszyła w swą pierwszą podróż z Texel do Batawii na Jawie. Dowódcą konwoju 7 statków był starszy kupiec kompanii François Pelsaerta. Ładunkiem były srebrne monety, prawdopodobnie dwie rzeźby antyczne należące do Rubensa, przeznaczone do sprzedaży indyjskiemu kacykowi, a także kamienie na odbudowę bramy miejskiej Batawii. Na pokładzie dwaj ludzie snuli marzenia o przejęciu galeonu i jego ładunku – kapitan Adriaen Jacobsz i zbankrutowany aptekarz uciekający przed dłużnikami – Jeronimus Cornelisz. Jacobsz w czasie sztormu celowo opuścił konwój. Próby wywołania buntu nie udały się. 4 czerwca 1629 r. statek wszedł na rafę u zachodnich wybrzeży Australii. Większość pasażerów i załogi przedostała się na okoliczne wysepki, a 40 osób utonęło. Na pokładzie 10-metrowej łodzi Pelsaert i grupa marynarzy udali się na Jawę po pomoc. Dotarli na wyspę po 33 dniach. Podróż powrotna, po rozbitków, trwała 63 dni. W tym czasie pod wodzą Cornelisza buntownicy wymordowali 125 niewinnych ludzi. Nie udała się im jednak próba zdobycia statku ratowniczego. Zostali schwytani i powieszeni.
Regaty Royal Navy
Regaty Royal Navy 80 x 50 cm, olej, karton, 2013 r. Wiosenne regaty Royal Navy w cieśninie Solent. Były to częste zabawy załóg podczas monotonnych patroli. Na obrazie 28-działowa fregata i 18-działowy kuter z 1805 r.
HMS "Discovery" i HMS "Chatham"
HMS "Discovery" i HMS "Chatham" 70 x 55 cm, olej, deska, 2013 r. Rok 1792. Zaadoptowane z węglowców okręty wyprawy Georga Vancouvera – „Discovery” i „Chatham” krążące wokół dzisiejszej wyspy Vancouver. Nagły szkwał przechyla „Discovery”. „Chatham” jeszcze przed uderzeniem wiatru. George Vancouver w latach 1772–1775 brał udział w drugiej wyprawie Cooka jako midszipman, a w trzeciej, w latach 1776–1780, jako pomocnik nawigatora. Po powrocie do Anglii w 1779 roku, został mianowany porucznikiem i pozostał w służbie Royal Navy. W latach 1791–1795 był dowódcą wyprawy na północny Pacyfik w okolice dzisiejszego stanu Washington i Brytyjskiej Kolumbii. Zadaniem ekspedycji było zbadanie wybrzeży a także, rozpoczęte przez Cooka, poszukiwanie północnego przejścia pomiędzy Pacyfikiem i Atlantykiem. Georg Vancouver był jednym z największych angielskich odkrywców i nawigatorów, umarł trzy lata po wielkiej wyprawie w zapomnieniu, w pięknej dzielnicy Londynu – Petersham.
Wodnik okręt floty Zygmunta III Wazy
Wodnik okręt floty Zygmunta III Wazy wraca do twierdzy Latarnia.
Pamir
Pamir mija Horn przy łagodnych wiatrach.
Szkic Złota łania
Złota Łania, Elizabeth i Marigold -3 okręty F.Drake`a w Cieśninie Magellana. W 1578 r. pozostałe okręty zostały rozebrane. Do Anglii po podróży dookoła świata dotrze tylko Złota Lania. Drake i załoga będą pierwszymi Angkliami ,którzy opłyną świat z ładowniami pełnymi hiszpańskich skarbów.
„Gipsy Moth IV” na Pacyfiku
„Gipsy Moth IV” na Pacyfiku 70 x 50 cm, olej, karton, 2002 r. W latach 1966–1967 Francis Chichester na jachcie „Gipsy Moth IV” odbył najszybszy samotny rejs dookoła świata, szlakiem kliprów wełnianych, przepływając z Plymouth do Sydney (14 100 mil morskich) w 107 dni i z Sydney, po opłynięciu Przylądka Horn, do Plymouth (15 517 mil) w 119 dni.
Cap Horowiec
Cap Hornowiec na południowym Atlantyku
Korweta „Compass Rose”
Korweta „Compass Rose” 50 x 35 cm, tempera, karton, 2013 r. „Compass Rose” jest korwetą z przepięknej książki „Okrutne morze” Nicholasa Monsarrata, o której sam autor powiedział, że to „historia długa i prawdziwa – jednego oceanu, dwóch okrętów i około stu pięćdziesięciu mężczyzn”.
ORP Piorun na Morzu Śródziemnym
ORP Piorun na Morzu Śródziemnym w drodze na Bliski Wschód, maj 1941 roku osłona wojskowego konwoju. Razem z nim płynęli HMS Cairo, Cossak, Maori , Zulu, Sikh i widoczny na drugim planie bohater HMS Exeter.
Okręty szwedzkie na Bałtyku
Okręty szwedzkie na Bałtyku 90 x 65 cm, olej, płótno, 1978 r. Wizja floty szwedzkiej z okresu wojny trzydziestoletniej, 1630 r.
Bounty w sztormie przy przylądku Horn.
HMS „Bounty” 70 x 85 cm, tempera, karton, 1979 r. Filmowy HMS „Bounty” w sztormie. Żaglowiec został zbudowany w 1960 r. na potrzeby słynnego filmu „Bunt na Bounty” z Marlonem Brando.
„De Zeven Provinciën”
„De Zeven Provinciën” 50 x 35 cm, tempera, karton, 1977 r. Holenderski dwupokładowy okręt liniowy z XVII w.
Szkuner nowofundlandzki
Szkuner nowofundlandzki 50 x 35 cm, olej, karton, 2013 r. Szkuner nowofundlandzki u brzegów Grenlandii.
ORP „Garland”
ORP „Garland” 100 x 70 cm, olej, karton, 2013 r. „Garland”, brytyjski niszczyciel zbudowany w 1935 r. W czasie II wojny światowej służył w polskiej Marynarce Wojennej. Na obrazie ORP„Garland” w obronie konwoju PQ 16 w maju 1942 r. na Atlantyku. W wyniku ataków bombowych okręt odniósł ciężkie uszkodzenia i straty w ludziach. „Garland” przez wielu nazywany był „najdzielniejszy z dzielnych”.
3 holenderskie galeony 1599.
Malownicza scena przedstawiająca flotę holenderską na Oceania Indyjskim. Jest to pierwsza wyprawa Holendrów do Indii Wschodnich. Jest rok 1599. Statki wracają do Holandii załadowane "skarbami" - przyprawami, prawdziwy sukces, który otwiera Holandii złoty wiek XVII. Płyną od lewej - Fluita "Amsterdam", galeon "Mauritius", galeon "Hollandia" - admiralski. Z przodu widac "Gołębia" - lekki galeonik który pomknął do przodu. Statki zebrały się aby uzgodnić kierunek dalszej drogę do Europy.
Strona  First Previous 2 Next Last  z 8






Witamy | Adam Werka | Polecam | Księga gości | Aktualności | Galeria Designed by Aigel AB 2011