Strona  First Previous 3 Next Last  z 8
Prace 41 do 60 z 154
ORP „Garland”
ORP „Garland” 100 x 70 cm, olej, karton, 2013 r. „Garland”, brytyjski niszczyciel zbudowany w 1935 r. W czasie II wojny światowej służył w polskiej Marynarce Wojennej. Na obrazie ORP„Garland” w obronie konwoju PQ 16 w maju 1942 r. na Atlantyku. W wyniku ataków bombowych okręt odniósł ciężkie uszkodzenia i straty w ludziach. „Garland” przez wielu nazywany był „najdzielniejszy z dzielnych”.
3 holenderskie galeony 1599.
Malownicza scena przedstawiająca flotę holenderską na Oceania Indyjskim. Jest to pierwsza wyprawa Holendrów do Indii Wschodnich. Jest rok 1599. Statki wracają do Holandii załadowane "skarbami" - przyprawami, prawdziwy sukces, który otwiera Holandii złoty wiek XVII. Płyną od lewej - Fluita "Amsterdam", galeon "Mauritius", galeon "Hollandia" - admiralski. Z przodu widac "Gołębia" - lekki galeonik który pomknął do przodu. Statki zebrały się aby uzgodnić kierunek dalszej drogę do Europy.
„Bismarck” i „Prinz Eugen”
„Bismarck” i „Prinz Eugen” 100 x 70 cm, olej, karton, 2012 r. Na obrazie „Bismarck” i „Prinz Eugen” na Morzu Północnym podczas próby przedarcia się na Ocean Atlantycki w maju 1941 roku. Dla „Bismarcka” był to pierwszy i ostatni rejs bojowy. Został zatopiony przez brytyjskie okręty 27 maja 1941 roku. Z 2222 zaokrętowanych na „Bismarcku” marynarzy uratowało się 115 rozbitków oraz maskotka załogi – duży, czarny kot, który ostatecznie przeżył „swój” pancernik o niemal półtorej dekady. „Prinz Eugen” zdołał dopłynąć do Brestu. Historię polowania na „Bismarcka” opisuje C. S. Forester w swojej książce pt. „Last Nine Days of the Bismarck”, wydanej w 1958 r. Powieść została sfilmowana dwa lata później. Ekranizacja nosi tytuł „Zatopić pancernik Bismarck!”
m/t Waleń ODRA Świnoujście
MT Waleń 70 x 50 cm, olej, karton, 2012 r. Trawler przetwórnia „Waleń” wraca do macierzystego portu Świnoujście z dalekich łowisk atlantyckich. Jednostka typu B-418, należąca do PPDiUR „Odra” Świnoujście, zbudowana została we wrześniu 1972 r. i wycofana z eksploatacji w lutym 1995 r. Jest to kolejny obraz (po MT„Jamno”) przedstawiający statek, na którym pływał Gienek Bochra, ojciec Adama i Marcina Bochrów – twórców mojej strony www. Gienek Bochra swego czasu zainspirował mnie, jako młodego chłopaka, do zainteresowania się tematyką marynistyczną.
„Scharnhorst” i „Tirpitz”
„Scharnhorst” i „Tirpitz” 90 x 65 cm, olej, karton, 2012 r. „Scharnhorst” i „Tirpitz” w fiordzie Alta wiosną 1943 r. „Scharnhrost” został zatopiony 26 grudnia 1944 r. za Przylądkiem Północnym, a „Tirpitz” 12 listopada 1944 r. w Tromso 5,5-tonowymi angielskimi bombami.
„Eendracht”
„Eendracht” 50 x 35 cm, olej, płótno, 2012 r. 29 stycznia 1616 r. „Eendracht”, pod banderą holenderską, w drodze do Indii Wschodnich jako pierwszy żaglowiec na świecie minął przylądek Horn, płynąc ze wschodu na zachód, tym samym wytyczając statkom nową trasę. Nazwę przylądkowi nadał kapitan Willem Cornelisz Schouten na cześć miasta Hoorn, z którego pochodził.
HMS „Bellerophon”
HMS „Bellerophon” 80 x 60 cm, olej, płótno, 2012 r. Zwodowany w 1786 r., był 74-działowym liniowcem 3. klasy, o długości pokładu działowego 51,2 m. Uzbrojenie, typowe dla okrętu tej klasy, składało się z 28 dział 32-funtowych na pokładzie dolnym, 28 dział 18-funtowych na pokładzie górnym, 14 dział 9-funtowych i 4 dział 9-funtowych na pokładach odkrytych. Okręt, który otrzymał imię herosa z greckiej mitologii, zbyt trudne do wymówienia dla zwykłych marynarzy, był przez nich nazywany „Billy Ruffian”, od znanej w Anglii satyrycznej postaci. Brał udział w bitwach morskich pod Ushant 1 czerwca 1794 r., u ujścia Nilu 1–2 sierpnia 1798 r. i pod Trafalgarem 21 października 1805 r. W lipcu 1815 r. na okręcie „gościł” Napoleon. Po przegranej bitwie pod Waterloo i abdykacji poddał się kapitanowi HMS „Bellerophon” Frederickowi Maitlandowi i jako więzień brytyjski dowieziony został do Plymouth. Od końca 1815 r. do 1826 r. HMS „Bellerophon” służył jako hulk więzienny. Rozebrany po 52 latach służby, w 1836 r.
„Suhaili”
„Suhaili” 50 x 35 cm, tempera, karton, 2011 r. 17 stycznia 1969 r. sir Robin Knox-Johnston minął przylądek Horn na własnoręcznie wykonanym jachcie „Suhaili”. Jako pierwszy samotnie opłynął świat dookoła, bez zawijania do portu. Podróż trwała 313 dni. W 1995 r. królowa Elżbieta II wyróżniła żeglarza tytułem szlacheckim
ORP „Lwów”
55 x 70 cm, tempera, karton, 1983 r. Zwodowany w 1869 r. w Anglii. Był jednym z pierwszych stalowych żaglowców. Pod nazwą „Chinsura” woził towary i pasażerów do Indii i Australii. Od 1883 r. pływał dla armatora włoskiego jako „Lucco”, a od 1915 r. dla holenderskiego jako „Nest”. W 1920 r. zakupiony przez Polskę i przebudowany na statek szkolny. Zostawiono mu część ładowni, aby mógł zarabiać przewozem towarów. Trasę żaglowca układano według miejsca przeznaczenia ładunku. Pod polską banderą odwiedził wiele portów Bałtyku, Morza Północnego, Morza Śródziemnego, oraz Atlantyku. 13 sierpnia 1923 r. jako pierwszy polski statek przekroczył równik. W 1930 r. funkcję okrętu szkolnego przejął „Dar Pomorza”. „Lwów” został przekazany Marynarce Wojennej i służył jako hulk mieszkalny dla załóg okrętów podwodnych.
Fregata klasy Enterprise
Fregata klasy Enterprise 100 x 70 cm, tempera, karton, 2011 r. 28-działowa fregata stojąca w dryfie na redzie Falmouth. Na drugim planie 12-działowy kuter wojenny. W oddali widać zamek Pendennis. Projekt fregat klasy Enterprise wykonał John Williams w 1770 r. W skład załogi fregaty wchodziło 150–240 marynarzy i oficerów. Do załogi należało około 35 żołnierzy piechoty morskiej. Wyporność okrętu według standardów Royal Navy wynosiła od 450 do 550 ton. W latach 1773–1785 wybudowano 27 takich jednostek. Pierwsza, „Siren”, służyła tylko 4 lata, ostatnia, „Lapwing”, pływała 38 lat. Wszystkie zbudowane zostały z drewna dębowego. Obraz przestawia fregatę po przebudowie kadłuba na początku XIX w.
„Gipsy Moth IV”
„Gipsy Moth IV” 35 x 25 cm, tempera, karton, 2011 r. Jacht prowadzony przez sir Francisa Chichestera minął przylądek Horn 21 marca 1967 r., w czasie samotnego rejsu żeglarza dookoła świata. Królowa Elżbieta II wyróżniła żeglarza tytułem szlacheckim.
S/S NARVIK
SS „Narwik” 100 x 70 cm, tempera, karton, 2011 r. Spotkanie polskiego drobnicowca „Narwik” z brytyjskim krążownikiem na Oceanie Indyjskim, 1942 rok. Krążownik odebrał ciężko chorego kapitana „Narwika” Tadeusza Niefiedorowicza, którego na mostku drobnicowca zastąpił I oficer Czesław Zawada. 10 października 1942 r., na Południowym Atlantyku, na zachód od Kapsztadu, dowodzony przez kapitana Zawadę „Narwik” odebrał sygnał SOS z transportowca „Orcades” storpedowanego przez niemiecki okręt podwodny U–172. Mimo zagrożenia ze strony okrętu podwodnego „Narwik” przystąpił do akcji ratowniczej i podjął na pokład 1022 rozbitków. Była to największa i najskuteczniejsza operacja ratunkowa przeprowadzona przez jeden statek podczas II wojny światowej. Dowódca okrętu wraz załogą zostali za nią uhonorowani odznaczeniami polskimi i brytyjskimi.
ORP „Dragon”
ORP „Dragon” 100 x 70 cm, tempera, karton, 2011 r. Krążownik zbudowany został w 1918 roku w Wielkiej Brytanii jako HMS „Dragon”. 15 stycznia 1943 r. na mocy polsko-brytyjskich porozumień rządowych został przekazany Polskiej Marynarce Wojennej. Władze emigracyjne zdecydowały o zachowaniu nazwy „Dragon”, która ma długą i piękną tradycję w Royal Navy, sięgającą XVI wieku. Imię „Dragon”, czyli „Smok” nawiązywało także do pierwszego okrętu polskiej floty tworzonej przez Zygmunta Augusta u schyłku XVI w. ORP „Dragon” był pierwszym okrętem tej klasy pływającym pod polską banderą. Podczas inwazji w Normandii 8 VII 1944 roku został trafiony przez niemiecką „żywą torpedę” Neger. Ciężko uszkodzony okręt został użyty jako element falochronu sztucznego portu inwazyjnego.
„Warspite” pod Narwikiem
„Warspite” pod Narwikiem 70 x 50 cm, tempera, karton, 2010 r. Na obrazie HMS „Warspite” w bitwie pod Narwikiem. Zwodowany został w 1913 roku. W czasie I wojny światowej brał udział w jej największym starciu – w bitwie jutlandzkiej. W okresie międzywojennym okręt służył na Atlantyku i Morzu Śródziemnym. Po wybuchu II wojny światowej wszedł w skład Home Fleet – floty chroniącej wody terytorialne Wielkiej Brytanii, przyczyniając się walnie do zwycięstwa w drugiej bitwie pod Narwikiem w kwietniu 1940 roku. Walczył w bitwie koło przylądka Matapan, wspierał desant pod Salerno, gdzie został uszkodzony po wybuchu niemieckiej bomby kierowanej. W trakcie operacji Overlord osłaniał ogniem artyleryjskim oddziały desantowe. Ostatni raz uczestniczył w akcji bojowej w listopadzie 1944 roku. Został wycofany ze służby w 1945 r.
MT „Uran” i MT „Dalmor”
MT „Uran” i MT „Dalmor” 50 x 35 cm, tempera, karton, 2010 r. W styczniu 1957 r. trawler rufowy „Dalmor” na łowiskach Nowej Fundlandii został zastopowany przez wkręcenie się sieci w śrubę. Sytuacja była groźna: kra, oblodzenie i sztorm. „Uran” podał hol „Dalmorowi” i holował go tysiąc mil do Saint John’s na Nowej Fundlandii. Hol zrywał się kilkakrotnie. Pomimo bardzo ciężkich warunków akcja ratunkowa powiodła się. „Dalmor” był naszym pierwszym rufowym trawlerem przetwórnią.
SS „Sołdek”
SS „Sołdek” 70 x 50 cm, tempera, karton, 2007 r. Parowiec „Sołdek” wypływa pod balastem do Lulea po rudę żelaza. Jest to pierwszy statek całkowicie zbudowany w Polsce po II wojnie światowej. Od 1985 r. udostępniony dla zwiedzających jako statek muzeum, na Motławie w Gdańsku.
Trawlery „Radunia” i „Rozoga”
Trawlery „Radunia” i „Rozoga” 70 x 45 cm, tempera, karton, 2007 r. Trawlery parowe z lat 50. na Atlantyku północnym. Prezent dla pana Mariana Rodaka z Gdyni.
Strona  First Previous 3 Next Last  z 8






Witamy | Adam Werka | Polecam | Księga gości | Aktualności | Galeria Designed by Aigel AB 2011