MARYNISTYKA 1981-1985

Kliper

70 x 50 cm, tempera, karton, 1981 r.

Prezent ślubny dla Żony.

Kliper „Cutty Sark”

70 x 50 cm, tempera, karton, 1982 r.

Zbudowany w Szkocji w 1869 r. żaglowiec do przewozu herbaty z Chin. Jest to jedyny zachowany kliper herbaciany. Stoi w suchym doku przy nabrzeżu w Greenwich jako statek muzeum.

Wystrzał armatni

80 x 70 cm, tempera, płótno, 1982 r.

Obraz namalowany według dzieła Willema van de Velde (młodszego).

„Aemilia”

70 x 50 cm, tempera, płótno, 1983 r.

„Aemilia” była zbudowanym w Amsterdamie w 1637 roku dwupokładowym, 57 działowym okrętem liniowym. Swoją nazwę otrzymała na cześć żony księcia Fryderyka Henryka Orańskiego – Amalii van Solms-Braunfels. Był to, w tamtym okresie, największy okręt floty Holandii. Jego długość wynosiła 42 metry, szerokość 10 metrów a wyporność 300 ton. W sierpniu 1639 roku holenderska eskadra z admirałem Maartenem Trompem na pokładzie „Aemilii” pobiła wielką flotę hiszpańską w bitwie pod Dunkierką i następnie na płyciźnie Downs. Tromp był pierwszym znanym dowódcą floty, który zastosował na morzu taktykę liniową. W 1643 okręt został sprzedany Francji i służył tam jako okręt korsarski. Został rozebrany w roku 1651 w Neapolu.

ORP „Lwów”

55 x 70 cm, tempera, karton, 1983 r.

Druga wersja obrazu do nieopublikowanej okładki do miesięcznika MORZE.

ORP „Lwów”

55 x 70 cm, tempera, karton, 1983 r.

Zwodowany w 1869 r. w Anglii. Był jednym z pierwszych stalowych żaglowców. Pod nazwą „Chinsura” woził towary i pasażerów do Indii i Australii. Od 1883 r. pływał dla armatora włoskiego jako „Lucco”, a od 1915 r. dla holenderskiego jako „Nest”. W 1920 r. zakupiony przez Polskę i przebudowany na statek szkolny. Zostawiono mu część ładowni, aby mógł zarabiać przewozem towarów. Trasę żaglowca układano według miejsca przeznaczenia ładunku. Pod polską banderą odwiedził wiele portów Bałtyku, Morza Północnego, Morza Śródziemnego, oraz Atlantyku. 13 sierpnia 1923 r. jako pierwszy polski statek przekroczył równik. W 1930 r. funkcję okrętu szkolnego przejął „Dar Pomorza”. „Lwów” został przekazany Marynarce Wojennej i służył jako hulk mieszkalny dla załóg okrętów podwodnych.

Projekt nieopublikowanej okładki do miesięcznika MORZE.

„La Couronne”

50 x 40 cm, tempera, karton, 1985 r.

Zamówiony w 1629 r. przez kardynała Richelieu, wówczas pierwszego ministra. Zbudowany w bretońskim La Roche-Bernard, był pierwszym okrętem liniowym zaprojektowanym i zbudowanym w całości we Francji (wcześniejsze tego typu okręty były zamawiane w Niderlandach). Wszedł do służby w 1636 r. Uzbrojenie: 32 działa 18-funtowe na dolnym pokładzie, 24 działa 9-funtowe na górnym pokładzie i 16 dział 6-funtowych: po 8 w nadbudówkach – dziobowej i rufowej. Załoga liczyła 643 marynarzy i żołnierzy. W 1638 r., w czasie wojny francusko-hiszpańskiej „La Couronne” jako okręt flagowy wziął udział w nieudanym oblężeniu hiszpańskiej twierdzy Fuenterrabía i w zwycięskiej dla Francji bitwie morskiej pod Getarią. Uczestniczył również w kolejnej francuskiej ekspedycji przeciwko Hiszpanii w 1639 r. Został rozbrojony w 1641 r., a cztery lata później rozebrany.

Okręt liniowy i jachty

110 x 90 cm, olej, płótno, 1985 r.

Angielski okręt liniowy 1. klasy z lat 1670–1680. Załoga liczyła od 500 do 800 ludzi. Okręty budowane w tych czasach potrafiły służyć przez niemal 100 lat. Na przykład HMS „Prince” służył od 1670 do 1813 roku. Były to czasy nieustannych wojen o panowanie na morzach. W XVII wieku nastała sprowadzona z Holandii moda na jachty. Książęce i królewskie jachty były pływającymi cackami. Van de Velde, ojciec i syn, obserwowali bitwy morskie i malowali je z pokładów jachtów królewskich. Na pierwszym planie z lewej strony słynny jacht „Portsmouth” Karola II.