MARYNISTYKA 2003

Galeon „Batavia”

50 x 35 cm, tempera, karton, 2003 r.

„Batavia”, najpiękniejszy statek handlowy Holenderskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, rozbiła się w dziewiczym rejsie na rafie koralowej i zatonęła u zachodnich wybrzeży Australii w 1629 r. Wrak został odnaleziony w czerwcu 1963 r. W latach późniejszych wydobyto z morza część kadłuba „Batavii” a także ładunku i wyposażenia: działa i kule, kotwice, przyrządy nawigacyjne, przedmioty z ceramiki i szkła oraz monety. Większość obiektów znajduje się obecnie w Muzeum Morskim Australii Zachodniej we Fremantle.

HMS „Cleopatra”

35 x 24 cm, tempera, karton, 2003 r.

32-działowa fregata HMS „Cleopatra”, zbudowana w 1779 r.

HMS „Lydia” na Pacyfiku

70 x 50 cm, olej, karton, 2003 r.

Ilustracja do powieści „Szczęśliwy powrót” C. S. Forestera, wydanej w 1937 r. Była to pierwsza z cyklu 12 książek o Horatio Hornblowerze. Jej akcja rozgrywa się w 1808 r., w czasie wojen napoleońskich. Wielka Brytania była wtedy w stanie wojny z Francją i Hiszpanią. HMS „Lydia”, 36-działowa fregata, pod dowództwem Hornblowera, płynęła z ładunkiem muszkietów i prochu z misją wsparcia antyhiszpańskiego powstania w Ameryce Środkowej. Hornblower musiał wypełnić rozkazy i udzielić pomocy szalonemu i okrutnemu przywódcy powstania – El Supremo. Nie wiedział jednak, że w Europie zawarto właśnie sojusz pomiędzy Wielką Brytanią a Hiszpanią przeciwko Napoleonowi.

HMS „Victory”, „Cleopatra”, „Bellona”

100 x 70 cm, olej, karton, 2003 r.

Rok 1780. Z lewej HMS „Victory”, 104-działowy liniowiec 1. klasy, zbudowany w 1765 r. Z prawej HMS „Bellona”, 74-działowy liniowiec 3. klasy zbudowany w 1760 r. Na drugim planie HMS „Cleopatra”, 32-działowa fregata 5. klasy z 1779 r.

Korweta angielska

20 x 15 cm, tempera, karton, 2003 r.