MARYNISTYKA 2004

74-działowy okręt liniowy III klasy

50 x 35 cm, tempera, karton, 2004 r.

„Bounty” wypływa w swój wielki rejs

100 x 70 cm, tempera, płótno, 2004 r.

Okręt, zbudowany w 1784 r., miał tylko 26,6 m długości i 200 t wyporności. W 1787 r. został kupiony przez Admiralicję i wysłany na Tahiti po sadzonki drzewa chlebowego, którego owoce miały karmić niewolników na Jamajce. Dowódcą okrętu był wychowanek Jamesa Cooka, bardzo wymagający porucznik William Bligh. Po długiej i ciężkiej podróży „Bounty” dotarł na Tahiti. Tam załoga spędziła 5 miesięcy czekając na ładunek. Na początku kwietnia 1789 r. „Bounty” wyruszył na Jamajkę z 1015 sadzonkami. 28 kwietnia 1789 r. na pokładzie wybuchł bunt spowodowany surowością Bligha. Kapitan wraz z 18 wiernymi mu marynarzami został zmuszony do opuszczenia okrętu. Po 48 dniach i przebyciu 6700 km siedmiometrową szalupą dopłynęli do Timoru. Buntownicy dowodzeni przez Fletchera Christiana płynęli dalej w poszukiwaniu bezpiecznej kryjówki. „Bounty” dotarł ostatecznie do bezludnej wyspy Pitcairn.

Eskadra angielska na Morzu Śródziemnym

110 x 90 cm, olej, płótno, 2004 r.

Rok 1670. Na pierwszym planie HMS „Resolution”, 70-działowy liniowiec 3. klasy zbudowany w 1667 r., jeden z 3 liniowców tej klasy zaprojektowanych przez słynnego projektanta Anthony’ego Deane’a. W 1669 r. okręt brał udział w akcjach przeciwko piratom berberyjskim na Morzu Śródziemnym. Jego atak na holenderski konwój płynący z Grecji spowodował wybuch III wojny holendersko-angielskiej. Zatonął w 1705 r. w wielkim sztormie u wybrzeży East Essex.

Eskadra lorda Ansona

80 x 65 cm, tempera, płótno, 2004 r.

Rok 1740, przygotowania eskadry lorda Ansona do wyprawy na Pacyfik. Celem wyprawy było osiągnięcie dominacji na zachodnim wybrzeżu Ameryki Południowej i rabowanie hiszpańskich statków handlowych na Pacyfiku. Na pierwszym planie HMS „Centurion”.

HMS „Bounty”

35 x 22 cm, tempera, karton, 2004 r.

HMS „Bounty” wyrusza z Spithead w rejs na Tahiti po sadzonki drzewa chlebowego. 23 grudnia 1787 r.

HMS „Leopard”

50 x 35 cm, tempera, karton, 2004 r.

Zwodowany w 1790 r. 50-działowy okręt liniowy 4. klasy o wyporności 1055 t i długości kadłuba 44,6 m, uzbrojony w 22 działa 24-funtowe na pokładzie dolnym, 22 działa 12-funtowe na górnym, po 6 dział 6-funtowych na rufowym i dziobowym, brał udział w kampanii egipskiej w 1801 r. W 1807 r. uczestniczył w poszukiwaniu dezerterów z Royal Navy, którzy uciekli podczas blokady francuskich liniowców w Zatoce Chesapeake. Ostrzelał i zatrzymał 38-działową ciężką fregatę USS „Chesapeake”, na której znajdowali się dezerterzy. Amerykanie nie zgodzili się na przeszukanie swojej jednostki, ale nie byli gotowi do podjęcia walki i poddali się po kilku salwach „Leoparda”. Dezerterzy zostali ujęci, a incydent „Leopard” – „Chesapeake” spowodował zaostrzenie stosunków między Wielką Brytanią a Stanami Zjednoczonymi. W 1812 r. pozbawiono „Leoparda” uzbrojenia i okręt zamieniono na transportowiec wojskowy. 28 czerwca 1814 r. w czasie rejsu z Wielkiej Brytanii do Quebecu okręt wszedł na mieliznę u brzegów wyspy Anticosti i uległ zniszczeniu. Załoga i transportowany na wojnę ze Stanami Zjednoczonymi regiment piechoty zdołali się uratować.

„Lydia” przybijająca do brzegów Nikaragui

100 x 80 cm, olej, płótno, 2004 r.

Ilustracja do powieści „Szczęśliwy powrót” C. S. Forestera.

Fregata dostarcza broń i amunicję powstańcom walczącym przeciwko koronie hiszpańskiej.

Okręt liniowy z epoki restauracji Stuartów, 2-połowa XVII w.

20 x 15 cm, tempera, karton, 2004 r.

Rosyjski okręt liniowy z czasów Piotra I

20 x 15 cm, tempera, karton, 2004 r.

Szwedzki okręt z czasów Karola X

20 x 15 cm, tempera, karton, 2004 r.