MARYNISTYKA 2019
Kuter z Chłapowa
35 x 25 cm, tempera, karton, 2019 r.
Kuter z Chłapowa koło Władysławowa. Zbudowany w Stoczni Rybackiej w Gdyni w 1938 roku. Parametry: długość 15.22 m, szerokość 4.91 m, głębokość kadłuba 1.78 m; 1 ładownia; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein o mocy 60 KM; 1 maszt – ożaglowanie pomocnicze ok. 30 m²; prędkość 8 węzłów; załoga 4 osoby. Wielokrotnie zmieniał swój port macierzysty. Pływał do lat 70-tych.
MT „Dalmor”
40 x 23 cm, tempera, karton, 2019 r.
Był pierwszym z trawlerów przetwórni we flocie Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich Dalmor, zbudowany w Gdańsku. Jednostki typu B-15 były rewelacją w polskim rybołówstwie. Mogły łowić w najbardziej oddalonych łowiskach i przebywać na nich przez długi okres. Zablokowanie trawlera w lodach miało miejsce w 1961 roku. Obraz jest repliką okładki Miniatury Morskiej „Przez lody Labradoru” autorstwa Adama Werki, wydanej w serii „Epizody z dziejów żeglugi” przez Wydawnictwo Morskie w 1965 roku. Jest własnością kolekcjonera z Gdańska.
„Lively Lady”
40 x 23 cm, tempera, karton, 2019 r.
„Lively Lady” została zbudowana z paduku przez S.J.P. Cambridge’a, swojego pierwszego właściciela, w 1948 roku w Kalkucie, z pomocą dwóch indyjskich stolarzy. Cambridge studiował projektowanie łodzi, dlatego „Lively Lady” odznaczała się prostą, lecz solidną konstrukcją. W 1963 roku Kuter został zakupiony przez Aleca Rose’a i przerobiony na kecz. Alec Rose startował na niej w transatlantyckich regatach samotników OSTAR w 1964 r., gdzie zajął czwarte miejsce, przepływając w czasie 36 dni i 17 godzin z Plymouth do Newport. 16 lipca 1967 roku wyruszył z Portsmouth w rejs dookoła świata. Powrócił 4 lipca, po 354 dniach podróży, z których 321 spędził na morzu. Za swój wyczyn został uhonorowany przez Elżbietę II tytułem szlacheckim. Swą podróż opisał w książce „My Lively Lady” wydanej w 1968 r. Obraz jest repliką okładki Miniatury Morskiej „Alec Rose” autorstwa Adama Werki, wydanej w serii „Żeglarze Siedmiu Mórz” przez Wydawnictwo Morskie w 1970 roku.
MS „Piłsudski”
40 x 23 cm, tempera, karton, 2019 r.
Polski statek pasażerski, transatlantyk. Jednostka bliźniacza MS „Batory”. Zatonął (prawdopodobnie na minie) w listopadzie 1939 roku, zabierając ze sobą dwie ofiary – kapitana Mamerta Stankiewicza i mechanika Tadeusza Piotrowskiego. Obraz jest repliką okładki Miniatury Morskiej „Nasza największa strata” autorstwa Adama Werki, wydanej w serii „SOS” przez Wydawnictwo Morskie w 1958 roku. Jest własnością kolekcjonera z Gdańska.
MS „Andrzej Strug”
50 x 35 cm, tempera, karton, 2019 r.
Statek wybudowany w roku 1963 w Stoczni Szczecińskiej. We flocie PLO pływał do roku 1985. Należał do serii tak zwanych dziesięciotysięczników, jednostek towarowych o nośności około 10 000 ton (DWT). Były to pierwsze zaprojektowane i zbudowane w Polsce statki tej wielkości. W latach 50 i 60 XX wieku zbudowano 41 drobnicowców motorowych typów B 54 i B 454 według projektów zespołu prof. Witolda Urbanowicza. Statki typu B-454 to motorowce „Andrzej Strug” i „Władysław Broniewski”. Polskie dziesięciotysięczniki w ciągu kilku lat zawitały do portów wszystkich pięciu kontynentów.