MARYNISTYKA 2014
Galeon „Batavia” i humbaki
50 x 35 cm, tempera, karton, 2014 r.
„Batavia” i „Sardam” na Oceanie Indyjskim mijają bawiące się humbaki. Rok 1629. „Batavia” z załogą 341 osób wyruszyła z Texel w swą pierwszą podróż do Batawii na Jawie. Dowódcą konwoju 7 statków był starszy kupiec kompanii François Pelsaerta. Ładunkiem były srebrne monety, prawdopodobnie dwie rzeźby antyczne należące do Rubensa, przeznaczone do sprzedaży indyjskiemu kacykowi, a także kamienie na odbudowę bramy miejskiej Batawii. Na pokładzie dwaj ludzie snuli marzenia o przejęciu galeonu i jego ładunku – kapitan Adriaen Jacobsz i zbankrutowany aptekarz uciekający przed dłużnikami – Jeronimus Cornelisz. Jacobsz w czasie sztormu celowo opuścił konwój. Jednak próby wywołania buntu nie powiodły się. 4 czerwca 1629 r. statek wszedł na rafę u zachodnich wybrzeży Australii. Większość pasażerów i załogi przedostała się na okoliczne wysepki, a 40 osób utonęło. Na pokładzie 10-metrowej łodzi Pelsaert i grupa marynarzy udali się na Jawę po pomoc. Dotarli na wyspę po 33 dniach. Podróż powrotna, po rozbitków, trwała 63 dni. W tym czasie buntownicy pod wodzą Cornelisza wymordowali 125 niewinnych ludzi. Nie udała się im jednak próba zdobycia statku ratowniczego. Zostali schwytani i powieszeni.
Flota rosyjska pod Cuszimą
100 x 65 cm, tempera, karton, 2014 r.
Rok 1905. Rosyjska Flota bałtycka na Morzu Południowochińskim w drodze do Władywostoku przez Cieśninę Cuszimską. Widoczne w pierwszej linii okręty to „Borodino” i „Orieł”, w drugiej linii „Imperator Nikołaj I”. W bitwie z eskadrą japońską pod Cuszimą Rosja poniosła klęskę bezprecedensową w historii wojen morskich. Utraciła tam prawie całą flotę, przy minimalnych stratach przeciwnika.
„Pamir”
100 x 70 cm, olej, płótno, 2014 r.
„Pamir”, zbudowany w 1905 r., był ostatnim żaglowcem handlowym, jaki kursował na trasie z Europy do Ameryki Południowej wokół przylądka Horn. Był jednym z kliprów Flying P-Line należącej do F. Laeisza z Hamburga. Cztery z nich istnieją do dzisiaj: „Pommern” w Finlandii, „Passat” w Lubece – Travemünde, „Peking” w Nowym Jorku i „Padua” jako „Kruzenshtern” w Kaliningradzie. Po II wojnie światowej „Pamir” pływał jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Szkolenie na nim łączono z zarobkowym przewozem towarów. W 1957 r., w rejsie z Buenos Aires do Hamburga, został zaatakowany przez huragan. Zatonął 21 września 1957 roku koło Azorów na skutek przesunięcia się ładunku zboża. Z 86 ludzi załogi uratowało się tylko 6 osób. W jednej z naw kościoła Św. Jakuba w Lubece znajduje się ekspozycja poświęcona pamięci marynarzom z „Pamira”.