MARYNISTYKA 2015

Druga wyprawa Jamesa Cooka

80 x 60 cm, olej, płótno, 2015 r.

Obraz przedstawia wpłyniecie HMS „Resolution” do zatoki i powitanie go przez dowódcę „Adventure” wystrzałami z dział. Jest to scena z drugiej wyprawy Jamesa Cooka w latach 1772–1775. Jej celem było poszukiwanie mitycznej „Terra Australis”, której nie udało się Cookowi odkryć podczas pierwszej wyprawy. W skład ekspedycji wchodziły dwa zaadaptowane z węglowców okręty: HMS „Resolution” pod dowództwem Cooka i HMS „Adventure” z Tobiasem Furneaux. Po wielu miesiącach wyprawa dotarła do mórz Antarktyki. Pomimo przekroczenia południowego koła podbiegunowego i osiągnięcia 71 stopnia szerokości płd. żeglarze nie zobaczyli brzegów Antarktydy. Pośród wichrów i mgieł okręty straciły ze sobą kontakt. Kapitan „Adventure” szybko zrezygnował z dalszych poszukiwań i udał się na umówione miejsce spotkania do zatoki Queen Charlotte Sound na Nowej Zelandii. Cook dotarł tam dopiero po 5 miesiącach penetracji wód południowych.

HMS „Amelia”

50 x 35 cm, ołówek, tempera, karton, 2015 r.

HMS „Amelia” to pierwotnie francuska fregata „Proserpine”, zbudowana w 1785 roku, należąca do klasy Hebe. Została zdobyta przez HMS „Dryad” w 1796 r. Miała 1059 ton rejestrowych, 46 m długości 12 m szerokości. W czasie służby pod banderą brytyjską, była uzbrojona w 28 dział 18-funtowych na pokładzie działowym, 8 dział 9-funtowych i 4 karonady 24-funtowe na pokładzie rufowym, 2 działa 9-funtowe i 2 karonady 24-funtowe na pokładzie dziobowym. Służyła w Royal Navy przez 20 lat biorąc udział w wojnach rewolucji francuskiej i napoleońskich. Słynne było jej nierozstrzygnięte i obarczone dużymi stratami obu stron, starcie z francuską fregatą „Arethues” w 1813 roku. HMS „Amelia” została rozebrana w 1816 r.

HMS „Greenwich”

50 x 30 cm, ołówek, karton, 2015 r.

Przedstawiony na rysunku HMS „Greenwich” był pierwszym okrętem Royal Navy o tej nazwie. Zwodowany został w 1666 roku w Woolwich. Konstruktorem był Christopher Pett III. Był to 54 działowy liniowiec 4. klasy. Miał 1646 ton rejestrowych wyporności. Długość kilu wynosiła 34 m. 20 października 1744 r. uderzony huraganowym wiatrem zderzył się z hulkiem HMS „Lark” i zatonął zabierając ze sobą 86 ludzi. Okręt służył 78 lat.

„Wapen van Utrecht”

50 x 35 cm, ołówek, karton, 2015 r.

Okręt liniowy zbudowany w 1665 r. w Holandii. Kadłub okrętu miał około 45 m długości i 11.5 m szerokość. Uzbrojenie stanowiły 64 działa w tym 24 działa 24-funtowe na pokładzie dolnym. Brał udział w Bitwie pod Beachy Head w 1690 r., pomiędzy flotą angielsko-holenderską a francuską. W czasie walki okręt wszedł na mieliznę i został stracony. Załogę w całości podjął okręt angielski. Francuzi wystawili do bitwy 70 okrętów liniowych plus pomocnicze, Anglicy i Holendrzy – 57. Bitwa zakończyła się zwycięstwem Francji. Anglicy stracili 11 okrętów, Francuzi żadnego, mieli jedynie straty w ludziach: 311 zabitych i 811 rannych.

„Bismarck”

70 x 50 cm, tempera, karton, 2015 r.

Pancernik „Bismarck” i ciężki krążownik „Prinz Eugen” wychodzą z Gdyni 19 maja 1941 r. na operację Rheinübung. Po lewej stronie widać barkasy z Zalewu Wiślanego, a po prawej lugrotrawler. Jest to typ lugrotrawlerów zamówionych w Niemczech przez Towarzystwo Połowów Dalekomorskich „Korab” w 1938 r. Obraz w kolekcji A.Bochra.