MARYNISTYKA 2016
HMS „Diana” i HMS „Enterprize”
37 x 55 cm, ołówek, karton, 2016 r.
Szkic – dwie fregaty na zimowych leżach. Na pierwszym planie 28-działowa fregata 6. klasy, na drugim 38-działowa fregata 5. klasy. Oba okręty były uzbrojone w działa 18-funtowe. Okręty, które odbywały służbę patrolową na obszarze Kanału Angielskiego, Morza Północnego i Morza Irlandzkiego kończyły ją z nadejściem jesieni. Następnie stacjonowały na terenie ufortyfikowanych portów. W celu konserwacji demontowano stengi, żagle i reje. Na okrętach zostawała stała obsada na czele z bosmanem, a marynarze byli zwalniani ze służby. Wiosną następowało ponowne otaklowanie i kompletowanie załóg.
„Dar Pomorza”
50 x 35 cm, tempera, karton, 2016 r.
Żaglowiec szkolny zakupiony przez społeczeństwo Pomorza w 1929 roku dla Szkoły Morskiej w Gdyni. „Dar Pomorza” mija przylądek Horn. Jest to powrót z rejsu po Pacyfiku w roku 1937. Kapitanem był Konstanty Matyjewicz-Maciejewicz („Macaj”), kapitan żeglugi wielkiej, ostatni komendant „Lwowa” i pierwszy komendant „Daru Pomorza”, wykładowca w szkołach morskich w Tczewie, Gdyni i Szczecinie.
ORP „Piorun”
100 x 70 cm, tempera, karton, 2016 r.
Pod koniec 1943 roku „Piorun” i kanadyjski niszczyciel „Irokez” wyszły 300 mil w Atlantyk, aby spotkać się z „Queen Elisabeth” i eskortować do Anglii. „Piorun„ był brytyjskim niszczycielem zwodowanym 7 maja 1940 roku. Został przekazany polskiej Marynarce Wojennej 4 listopada 1940 roku, w zamian za utracony pod Narwikiem niszczyciel ORP „Grom”. Ważnymi epizodami w historii okrętu były operacja przeciw pancernikowi Bismarck w maju 1941 roku i zwycięska bitwa z zespołem niemieckich niszczycieli w nocy z 8 na 9 czerwca 1944 roku koło wyspy Ouessant. Po stronie alianckiej uczestniczyły jednostki brytyjskie, kanadyjskie i polskie. „Piorun” w czasie swojej działalności bojowej przebył 218 000 mil morskich, co było rekordowym osiągnięciem w polskiej flocie.