MARYNISTYKA 2017
HMS „Leopard”
35 x 34 cm, ołówek, tempera, karton, 2017 r.
Rysunek przedstawiający HMS Leopard – 50 działowy okręt liniowy, budowany od 1776 do połowy 1790 roku w Portsmouth. Wyporność 1055 ton, długość kadłuba 44.6m, szerokość 12,4m. Uzbrojenie: górny pokład: 22 działa 12-funtowe, dolny pokład: 22 działa 24-funtowe, nadbudówka: 4 działa 6-funtowe, forkasztel: 2 działa 6-funtowe. Załoga: 350 osób.
„Thermopylae”
50 x 35 cm, tempera, karton, 2017 r.
21 września 1868 roku „Thermopylae” opuszcza Aberdeen i udaje się do Londynu. Jego pierwszy rejs do Melbourne trwał 63 dni. Jest to najszybsze przejście żaglowca na tej trasie. „Thermopylae” został zbudowany w stoczni Water Hood & Co w Aberdeen. Wodowany i wyposażony został w sierpniu 1868 roku. Miał 65 metrów długości i 991 ton wyporności. Był przedstawicielem ostatniej grupy słynnych kliprów, do której należały: „Windhower”, „Norman Court”, „The Caliph”, „Salamin” oraz „Cutty Sark” – jego wielki rywal.
ORP „Błyskawica”
70 x 50 cm, tempera, karton, 2017 r.
Na obrazie ORP „Błyskawica” w obronie jednego z konwojów na północnym Atlantyku. Niszczyciel został wprowadzony do służby w Marynarce Wojennej w 1937 r. W czasie II wojny światowej operował na Atlantyku, Morzu Północnym i Morzu Śródziemnym. Brał udział między innymi w kampanii norweskiej, w ewakuacji z Dunkierki, bitwie o Atlantyk, ochraniał transatlantyk „Queen Elizabeth”, w operacjach „Torch” i „Overlord” oraz w bitwie pod Ushant. Działalność u boku aliantów zakończył udziałem w operacji „Deadlight”. W maju 1946 został przejęty przez Royal Navy, pod polską banderę powrócił 1 lipca 1947 roku.
ORP „Orkan”
70 x 50 cm, ołówek, tempera, karton, 2017 r.
ORP „Orkan” w operacji konwojowej na trasie do Murmańska. Na horyzoncie widoczny jest motorowiec MS „Stalowa Wola” zbudowany w Kilonii w 1924 roku. „Orkan” został przekazany Polskiej Marynarce w grudniu 1942 r. Wyposażony w sześć dział kaliber 120 mm i bardzo dobre uzbrojenie przeciwlotnicze i torpedowe. Niszczyciel miał wyporność 2000 ton i prędkość maksymalną 35 węzłów. W 1943 r. przewoził ciało gen. Sikorskiego z Gibraltaru do Anglii. „Orkan” zatonął w październiku 1943 roku trafiony torpedą akustyczną przez niemiecki okręt podwodny U-378. Zginęło wtedy 178 polskich marynarzy i 20 brytyjskich. Była to największa polska katastrofa wojenno-morska.
ORP „Garland”
50 x 35 cm, tempera, karton, 2017 r.
ORP „Garland” walczy w obronie konwoju w maju 1942 r.
Konwój PQ-16 był obiektem ataków U-Bootów i ciężkich nalotów Luftwaffe. W efekcie tych ataków na „Garlandzie” poległo 23 marynarzy, kilkudziesięciu zostało rannych, a okręt został poważnie uszkodzony. Dla ratowania życia ciężko rannych „Garland”dostał pozwolenie na odłączenie się od konwoju i samodzielne dotarcie do Murmańska. Po kilkutygodniowym pobycie w portach radzieckich i wykonaniu doraźnych napraw okręt powrócił do Anglii w konwoju QP-13. W lutym 1942 w stoczni Smitha w Middlesbrough nad rzeką Tees, przeprowadzono modernizację mającą przystosować „Garlanda” do służby eskortowej w konwojach arktycznych. W stoczni tej 25 lat później zbudowany został masowiec „Ziemia Bydgoska”, który pływał w PŻM. Angielscy stoczniowcy dobrze pamiętali „Garlanda” i dzielnych Polaków.
ORP „Dzik”
100 x 70 cm, tempera, karton, 2017 r.
Brytyjski okręt podwodny z okresu II wojny światowej, przekazany polskiej Marynarce Wojennej 12 grudnia 1942 roku. Pod biało-czerwoną banderą służył na Morzu Śródziemnym. Po upadku Włoch w 1943 roku „Dzika” przeniesiono do bazy w Bejrucie, skąd miał operować w rejonie Morza Egejskiego. Podczas pierwszego patrolu zatrzymał i zatopił grecki szkuner w służbie niemieckiej „Agios Andreas”. Załoga została przekazana na inny grecki żaglowiec, którego nie zatopiono z powodu obecności na pokładzie kobiet i dzieci. Admiralicja brytyjska miała o to pretensje do dowódcy okrętu porucznika Andrzeja Kłopotowskiego. Był on wtedy zastępca chorego kapitana Bolesława Romanowskiego.