MARYNISTYKA 2018

HMS „Victory”

90 x 60 cm, tempera, karton, 2018 r.

„Victory” z admirałem Samuelem Hoodem na pokładzie opuszcza Portsmouth i udaje się na Morze Śródziemne bronić zdobytego przez Anglików Tulonu.

MF „Silesia”

40 x 27 cm, tempera, karton, 2018 r.

Morski prom pasażersko-samochodowy zbudowany w 1979 w Stoczni Szczecińskiej na zamówienie armatora kołobrzeskiego – Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Obraz jest repliką ilustracji Adama Werki wykonanej na zamówienie PŻB.

 

MF „Skandynawia”

40 x 27 cm, tempera, karton, 2018 r.

Morski prom pasażersko-samochodowy zbudowany w szwedzkiej stoczni Öresundsvarvet w Landskronie w 1980 roku. Do momentu sprzedaży był to największy polski prom pod względem liczby przewożonych pasażerów. Obraz jest repliką ilustracji Adama Werki wykonanej na zamówienie PŻB.

MF „Pomerania”

40 x 27 cm, tempera, karton, 2018 r.

Morski prom pasażersko-samochodowy zbudowany w 1978 w Stoczni Szczecińskiej na zamówienie armatora kołobrzeskiego – Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Obraz jest repliką ilustracji Adama Werki wykonanej na zamówienie PŻB.

„Belle Poule”

50 x 35 cm, tempera, karton, 2018 r.

Francuska fregata, która weszła do służby w 1835 roku. Był to trzeci okręt noszący to imię w historii francuskiej marynarki wojennej. 27 lipca 1840 wypłynął w rejs na Wyspę Świętej Heleny, w celu przewiezienia do Francji zwłok Napoleona Bonaparte. W związku z tą misją kadłub okrętu pomalowano na kolor czarny. 30 września Okręt przybył do Cherbourga ze zwłokami na pokładzie, które następnie zostały przetransportowane do Paryża i pochowane w jednej z kaplic paryskiego kościoła Les Invalides.

Szkuner „Helena” z Rewy

50 x 35 cm, tempera, karton, 2018 r.

Szkuner zbudowany dla Józefa Budy w 1872 roku, przez szkutnika z Niemiec – Kosha. W roku 1927 przekształcony na dwumasztowy kecz. W 1919 zainstalowano kolo sterowe i silnik. „Helena” pracowała w trakcie budowy portu gdyńskiego na zleceniach przedsiębiorstwa inżyniera Śmidowicza, przewożąc kamienie. 12 marca 1945 roku zatopiły ją pociski artyleryjskie. W 1969 roku została spenetrowana przez płetwonurków z Jachtklubu „Kotwica” z Gdyni, którzy wydobyli z niej różne elementy konstrukcyjne oraz wyposażenie.