MARYNISTYKA 2010
HMS „Lavinia”
70 x 50 cm, tempera, karton, 2010 r.
Fregata o wyporności 1172 t, zwodowana w 1806 r. w stoczni w Milford Haven. Uzbrojona w 40 dział 18-funtowych i 10 karonad. W 1808 r. służyła na Morzu Śródziemnym. W 1809 r. brała udział w ekspedycji na Walcheren w Holandii zakończonej niepowodzeniem. Od 1836 r. służyła jako hulk portowy w Plymouth i ostatecznie jako magazyn węgla. Zatonęła staranowana przez parowiec w 1868 r. Na obrazie HMS „Lavinia” przekazuje slupowi sygnał flagowy „Nawiązać bliższy kontakt z wrogą jednostką”. Wzór sygnału podał pan Krzysztof Gerlach z Gdańska, wielki znawca historii żaglowców.
MT „Jamno”
70 x 50 cm, tempera, karton, 2010 r.
Motorowy trawler burtowy „Jamno” z tzw. „serii jezior”, z 1964 r., pracował dla PPDiUR „Odra” Świnoujście. Ten mały statek, o długości około 60 m i nośności 500 t, pływał aż na łowiska falklandzkie. Na obrazie widoczny na tle jednej z Wysp Falklandzkich, tuż po przybyciu na łowisko. Na pokładzie widoczne beczki na solone ryby.
MT „Uran” i MT „Dalmor”
50 x 35 cm, tempera, karton, 2010 r.
W styczniu 1957 r. trawler rufowy „Dalmor” na łowiskach Nowej Fundlandii został zastopowany przez wkręcenie się sieci w śrubę. Sytuacja była groźna: kra, oblodzenie i sztorm. „Uran” podał hol „Dalmorowi” i holował go tysiąc mil do Saint John’s na Nowej Fundlandii. Hol zrywał się kilkakrotnie. Pomimo bardzo ciężkich warunków akcja ratunkowa powiodła się. „Dalmor” był naszym pierwszym rufowym trawlerem przetwórnią.
Alegoria „Paris” – „London”
70 x 50 cm, tempera, karton, 2010 r.
Spotkanie dwóch fregat 44-działowych pod koniec wojen napoleońskich. Nie są to konkretne fregaty, ale ich alegorie: francuska „Paris” i angielska „London”. Uzbrojone w 18- i 24-funtowe działa są groźnymi przeciwnikami. Szkwał opóźnił ich akcję, za sekundę jednak będzie naprawdę strasznie ze względu na duży kaliber dział i bardzo mały dystans pomiędzy okrętami.
„Piotr z Gdańska”
50 x 35 cm, tempera, 2010 r.
W kwietniu 1473 r. karaka „Peter von Danczk” pod dowództwem Pawła Benekego przechwyciła florencko-burgundzką galerę „San Matteo” płynącą z Brugii do Anglii. Wśród wielu bogactw korsarze gdańscy znaleźli tryptyk Hansa Memlinga „Sąd ostateczny”. Obraz znajduje się dziś w Muzeum Narodowym w Gdańsku, a kopia w kościele Mariackim
HMS „Endymion”
100 x 70 cm, tempera, karton, 2010 r.
Ciężka fregata HMS „Endymion” została zwodowana w 1797 r. Miała 1468 ton rejestrowych wyporności i pokład długości 48,5 metra. Była zbudowana z drewna dębowego. Na pokładzie działowym znajdowało się 26 (później 28) dział 24-funtowych, na rufowym 16 karonad 32-funtowych, na dziobowym 2 działa 9-funtowe i 4 karonady 32-funtowe. Załogę stanowiło 300–340 osób. W 1815 r. zdobyła amerykańską fregatę „USS President”. Rozebrana w 1868 r., po ponad 70 latach służby. W latach 1813–1814 zwodowano jeszcze 5 fregat tej samej klasy, ale z drewna sosnowego. HMS „Forth” służyła tylko 6 lat, najdłużej HMS „Glasgow” – 15 lat. Na obrazie fregata suszy żagle i hamaki w końskich szerokościach na Atlantyku. Na jednej burcie wyłożono ponad 100 hamaków. Łowiącym ryby marynarzom towarzyszą mewy i albatrosy.
Drobnicowiec „Marceli Nowotko”
70 x 50 cm, tempera, karton, 2010 r.
Drobnicowiec typu B-54, pierwszy polski dziesięciotysięcznik, zbudowany w 1956 r. w Stoczni Gdańskiej, przeznaczony na linię dalekowschodnią. Pływał do portów Indonezji, Wietnamu, Japonii, Korei i Chin. Na obrazie, atakowany przez zachodnią falę, płynie przez Biskaje do Azji.
„Golden Hind”
50 x 35 cm, tempera, karton, 2010 r.
Jedyny z pięciu okrętów Francisa Drake, jaki po dotarciu na Pacyfik i okrążeniu świata w latach 1577–1580, powrócił ze zdobytymi na Hiszpanach skarbami do Anglii. Drake był pierwszym Anglikiem, który powtórzył wyczyn Magellana. W uznaniu za sukcesy odniesione nad Hiszpanią – największą ówczesną potęgą morską – Drake otrzymał od królowej Elżbiety I tytuł szlachecki.
„Warspite” pod Narwikiem
70 x 50 cm, tempera, karton, 2010 r.
Na obrazie HMS „Warspite” w bitwie pod Narwikiem. Zwodowany został w 1913 roku. W czasie I wojny światowej brał udział w jej największym starciu – w bitwie jutlandzkiej. W okresie międzywojennym okręt służył na Atlantyku i Morzu Śródziemnym. Po wybuchu II wojny światowej wszedł w skład Home Fleet – floty chroniącej wody terytorialne Wielkiej Brytanii, przyczyniając się walnie do zwycięstwa w drugiej bitwie pod Narwikiem w kwietniu 1940 roku. Walczył w bitwie koło przylądka Matapan, wspierał desant pod Salerno, gdzie został uszkodzony po wybuchu niemieckiej bomby kierowanej. W trakcie operacji Overlord osłaniał ogniem artyleryjskim oddziały desantowe. Ostatni raz uczestniczył w akcji bojowej w listopadzie 1944 roku. Został wycofany ze służby w 1945 r.