MARYNISTYKA 2013
ORP „Garland”
100 x 70 cm, olej, karton, 2013 r.
„Garland”, brytyjski niszczyciel zbudowany w 1935 r. W czasie II wojny światowej służył w polskiej Marynarce Wojennej. Na obrazie ORP„Garland” w obronie konwoju PQ 16 w maju 1942 r. na Atlantyku. W wyniku ataków bombowych okręt odniósł ciężkie uszkodzenia i straty w ludziach. „Garland” przez wielu nazywany był: „najdzielniejszym z dzielnych”.
ORP „Piorun” na Morzu Śródziemnym
100 x 70 cm, olej, karton, 2013 r.
ORP „Piorun” to brytyjski niszczyciel, zwodowany 7 maja 1940 r. 4 listopada 1940 r. został przekazany polskiej Marynarce Wojennej w zamian za utracony pod Narwikiem niszczyciel ORP „Grom”. W czasie bitwy o Atlantyk uczestniczył w eskortowaniu konwojów i licznych operacjach morskich. W maju 1941 r. wziął udział w polowaniu na niemiecki pancernik „Bismarck”. W 1946 r. został zwrócony brytyjskiej marynarce wojennej, w której do 1955 r. służył pod nazwą HMS „Noble”. Na obrazie ORP „Piorun” w osłonie wojskowego konwoju na Morzu Śródziemnym, maj 1941 r. Na drugim planie widoczny HMS „Exeter”.
HMS "Discovery" i HMS "Chatham"
70 x 55 cm, olej, deska, 2013 r.
Rok 1792. Zaadoptowane z węglowców okręty wyprawy Georga Vancouvera – „Discovery” i „Chatham” krążące wokół dzisiejszej wyspy Vancouver. Nagły szkwał przechyla „Discovery”. „Chatham” jeszcze przed uderzeniem wiatru. George Vancouver w latach 1772–1775 brał udział w drugiej wyprawie Cooka jako midszipman, a w trzeciej, w latach 1776–1780, jako pomocnik nawigatora. Po powrocie do Anglii w 1779 roku, został mianowany porucznikiem i pozostał w służbie Royal Navy. W latach 1791–1795 był dowódcą wyprawy na północny Pacyfik w okolice dzisiejszego stanu Washington i Brytyjskiej Kolumbii. Zadaniem ekspedycji było zbadanie wybrzeży a także, rozpoczęte przez Cooka, poszukiwanie północnego przejścia pomiędzy Pacyfikiem i Atlantykiem. Georg Vancouver był jednym z największych angielskich odkrywców i nawigatorów, umarł trzy lata po wielkiej wyprawie w zapomnieniu, w pięknej dzielnicy Londynu – Petersham.