MARYNISTYKA 2020
„Aurora” pod Cuszimą
75 x 50 cm, ołówek, tempera, karton, 2020 r.
Scena przedstawia początek bitwy pod Cuszimą, kiedy to eskadra okrętów rozpoczęła atak na flotę rosyjską, 14 maja / 27 maja 1905 roku.
Aurora (ros. Аврора) – rosyjski okręt klasy krążownik, z początku XX wieku, spopularyzowany jako symbol rewolucji październikowej w Rosji. Obecnie jako okręt muzeum, udostępniony do zwiedzania na Newie w Petersburgu. „Aurora” to krążownik pancernopokładowy (w klasyfikacji rosyjskiej: krążownik I rangi). Zbudowany został w Petersburgu, wszedł do służby 29 lipca 1903. Nazwa okrętu pochodzi od rzymskiej bogini Aurory (Jutrzenka). „Aurora” pierwszy raz została użyta bojowo w wojnie rosyjsko-japońskiej 1904-1905. Pod dowództwem komandora J. Jegoriewa okręt wszedł w skład dywizjonu krążowników II Eskadry Oceanu Spokojnego, Dywizjon złożony był z okrętów Floty Bałtyckiej wysłanych na Daleki Wschód. 14-15 maja / 27-28 maja 1905, „Aurora” wzięła udział w bitwie pod Cuszimą, w której razem z innymi krążownikami miała za zadanie ochraniać statki transportowe. Walczyła z japońskimi okrętami dowodzonymi przez admirała Heihachirō Tōgō. W czasie bitwy otrzymała 18 trafień. Zginęło 16 ludzi, w tym dowódca, uszkodzone zostało jedno działo 152 mm i pięć dział 75 mm. „Aurora” przetrwała bitwę i wraz z krążownikami „Oleg” i „Żemczug” zdołała dotrzeć do amerykańskiej bazy w Manili, gdzie została internowana do końca wojny. W 1906 „Aurora” została zwrócona Rosji i powróciła na Bałtyk, gdzie stała się okrętem szkolnym kadetów. W ciągu następnych lat uczestniczyła w wielu zagranicznych rejsach szkoleniowych.
„Mary Rose”
70 x 50 cm, tempera, karton, 2020 r.
Na obrazie okręt Henryka VIII na tle zamku – klasztoru Św. Michała u brzegów Kornwalii. Zbudowany w latach 1509-1510, był jednym z pierwszych okrętów floty królewskiej budowanych w celach typowo wojennych. Imię Mary otrzymał od imienia siostry króla, zaś róża była symbolem królewskiej linii Tudorów. Zatonął w trakcie bitwy w cieśninie Solent, wykonując nieostrożny zwrot mając otwarte furty działowe, przez które dostała się woda. Kadłub „Mary Rose” można oglądać w Muzeum Morskim w Portsmouth.
MT „Langusta”
90 x 60 cm, tempera, karton, 2020 r.
Polski trawler typu B-18 zbudowany w roku 1966 w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni. Wyprodukowano osiem takich jednostek dla przedsiębiorstwa Odra w Świnoujściu. Załogę stanowiło 88 osób. Tonaż jednostek wynosił 3096 RT brutto, długość 82 metry, moc maszyn 2250 KM, a rozwijana prędkość dochodziła do 14 węzłów. Statki operowały na łowiskach szelfu Afryki i północno-zachodniego Atlantyku. Obraz w kolekcji A.Bochra.