MARYNISTYKA
S/S NARVIK
SS „Narwik” 100 x 70 cm, tempera, karton, 2011 r. Spotkanie polskiego drobnicowca „Narwik” z brytyjskim krążownikiem na Oceanie Indyjskim, 1942 rok. Krążownik odebrał ciężko chorego kapitana „Narwika” Tadeusza Niefiedorowicza, którego na mostku drobnicowca zastąpił I oficer Czesław Zawada. 10 października 1942 r., na Południowym Atlantyku, na zachód od Kapsztadu, dowodzony przez kapitana Zawadę „Narwik” odebrał sygnał SOS z transportowca „Orcades” storpedowanego przez niemiecki okręt podwodny U–172. Mimo zagrożenia ze strony okrętu podwodnego „Narwik” przystąpił do akcji ratowniczej i podjął na pokład 1022 rozbitków. Była to największa i najskuteczniejsza operacja ratunkowa przeprowadzona przez jeden statek podczas II wojny światowej. Dowódca okrętu wraz załogą zostali za nią uhonorowani odznaczeniami polskimi i brytyjskimi.
ORP „Dragon”
ORP „Dragon” 100 x 70 cm, tempera, karton, 2011 r. Krążownik zbudowany został w 1918 roku w Wielkiej Brytanii jako HMS „Dragon”. 15 stycznia 1943 r. na mocy polsko-brytyjskich porozumień rządowych został przekazany Polskiej Marynarce Wojennej. Władze emigracyjne zdecydowały o zachowaniu nazwy „Dragon”, która ma długą i piękną tradycję w Royal Navy, sięgającą XVI wieku. Imię „Dragon”, czyli „Smok” nawiązywało także do pierwszego okrętu polskiej floty tworzonej przez Zygmunta Augusta u schyłku XVI w. ORP „Dragon” był pierwszym okrętem tej klasy pływającym pod polską banderą. Podczas inwazji w Normandii 8 VII 1944 roku został trafiony przez niemiecką „żywą torpedę” Neger. Ciężko uszkodzony okręt został użyty jako element falochronu sztucznego portu inwazyjnego.
„Warspite” pod Narwikiem
„Warspite” pod Narwikiem 70 x 50 cm, tempera, karton, 2010 r. Na obrazie HMS „Warspite” w bitwie pod Narwikiem. Zwodowany został w 1913 roku. W czasie I wojny światowej brał udział w jej największym starciu – w bitwie jutlandzkiej. W okresie międzywojennym okręt służył na Atlantyku i Morzu Śródziemnym. Po wybuchu II wojny światowej wszedł w skład Home Fleet – floty chroniącej wody terytorialne Wielkiej Brytanii, przyczyniając się walnie do zwycięstwa w drugiej bitwie pod Narwikiem w kwietniu 1940 roku. Walczył w bitwie koło przylądka Matapan, wspierał desant pod Salerno, gdzie został uszkodzony po wybuchu niemieckiej bomby kierowanej. W trakcie operacji Overlord osłaniał ogniem artyleryjskim oddziały desantowe. Ostatni raz uczestniczył w akcji bojowej w listopadzie 1944 roku. Został wycofany ze służby w 1945 r.
MT „Uran” i MT „Dalmor”
MT „Uran” i MT „Dalmor” 50 x 35 cm, tempera, karton, 2010 r. W styczniu 1957 r. trawler rufowy „Dalmor” na łowiskach Nowej Fundlandii został zastopowany przez wkręcenie się sieci w śrubę. Sytuacja była groźna: kra, oblodzenie i sztorm. „Uran” podał hol „Dalmorowi” i holował go tysiąc mil do Saint John’s na Nowej Fundlandii. Hol zrywał się kilkakrotnie. Pomimo bardzo ciężkich warunków akcja ratunkowa powiodła się. „Dalmor” był naszym pierwszym rufowym trawlerem przetwórnią.
Trawler „Mały Wóz” na Morzu Północnym
Trawler „Mały Wóz” na Morzu Północnym 70 x 50 cm, olej, karton, 2008 r. Lata 50. XX w. Trawler parowy „Mały Wóz” w sztormie na Morzu Północnym. Na pokładzie, wraz z innymi, walczy z żywiołem serdeczny kolega autora, stary rybak Marian Rodak. Trawler, zbudowany w1925 r. w Wielkiej Brytanii, zakupiony przez Dalmor w 1952 r. od duńskiego armatora, pływał do połowy lat 60.
Supertrawler „Radomka”
Supertrawler „Radomka” 70 x 50 cm, tempera, karton, 2009 r. Supertrawlery typu B-10 budowane były od 1949 r., otwierając nowy okres w rozwoju polskiego rybołówstwa dalekomorskiego. Przedtem flota rybacka posiadała tylko stare trawlery sprowadzane z zagranicy. Wybudowano w kilku wersjach 167 tego typu trawlerów, w tym dla polskiej bandery 67. Załogę stanowiło 28–29 osób. W latach 1954–1977 armatorem „Radomki” było Przedsiębiorstwo Połowów, Przetwórstwa i Handlu Dalmor S.A.
Trawler „Ławica”
Trawler „Ławica” 50 x 35 cm, tempera, karton, 2009 r. Zbudowany w 1918 r. we Flensburgu w Niemczech, zakupiony w czerwcu 1939 r. od norweskiego armatora. Po remoncie w Gdyni wyszedł na łowiska 15 VII 1939 r. z polską 15-osobowa załogą. Po wybuchu wojny zawinął do Anglii. Przejęty przez Royal Navy, służył do końca wojny jako patrolowiec „Withernsea”. Do Gdyni wrócił w 1946 r. i pod banderą Dalmoru pływał do 1957 r.
SS „Poznań” na wodach północnego Bałtyku.
SS „Poznań” na wodach północnego Bałtyku. 70 x 47 cm, olej, płótno 2008 r. Ss „Poznań” – polski masowiec, zbudowany w 1925 roku we francuskiej stoczni Chantiers Navais Francais Blainville w Caen. Został kupiony w 1926 r. jako jedna z pierwszych jednostek Polskiej Marynarki Handlowej. „Poznań” i bliźniaczestatki „Wilno”, „Kraków”, „Katowice”, „Toruń” dorobiły się przydomku „twarde francuzy”. Po wybuchu II wojny światowej przedarł się ze Szwecji do Wielkiej Brytanii. Brał udział w operacji Overlord, w czasie której został zaskoczony przez sztorm i zaczął tonąć. Wyładowany amunicją statek osadzono na płyciźnie i uratowano dzięki determinacji załogi. Po wojnie „Poznań” wrócił do polski i służył na Bałtyku jako tramp do 1962 r. Obraz olejny według mistrza Adama Werki z 1980 r.
Drobnicowiec „Marceli Nowotko”
Drobnicowiec „Marceli Nowotko” 70 x 50 cm, tempera, karton, 2010 r. Drobnicowiec typu B-54, pierwszy polski dziesięciotysięcznik, zbudowany w 1956 r. w Stoczni Gdańskiej, przeznaczony na linię dalekowschodnią. Pływał do portów Indonezji, Wietnamu, Japonii, Korei i Chin. Na obrazie, atakowany przez zachodnią falę, płynie przez Biskaje do Azji.
Trawler „Polesie”
Trawler „Polesie” 50 x35 cm, tempera, karton, 2007 r. Trawler produkcji angielskiej z okresu I wojny światowej, przeznaczony do wykorzystania w marynarce wojennej lub w rybołówstwie jako statek pomocniczy. Pływał we flocie Dalmoru od 1950 r. pod nazwą „Polesie” a w latach1957–1959 r. pod nazwą „Feniks”.
ORP „Błyskawica”, „Grom” i „Burza”
ORP „Błyskawica”, „Grom” i „Burza” 50 x 35 cm, tempera, karton, 2009 r. „Pekin” – plan Dowództwa Floty RP zakładał odejście trzech niszczycieli do Wielkiej Brytanii w celu kontynuowania działań wojennych z baz brytyjskich i eskortowania statków z zaopatrzeniem wojennym do Polski. Na Bałtyku pozostał niszczyciel „Wicher”, pięć okrętów podwodnych i stawiacz min „Gryf”. Na obrazie ORP „Błyskawica”, „Grom” i „Burza” płyną do Anglii przez Sund mijając wybrzeże Danii, pomiędzy Kopenhagą a Helsingorem. Mijają między innymi dom Karen Blixen, autorki „Pożegnania z Afryką”.
Pierwszy rejs „Pomorza”
Pierwszy rejs „Pomorza” 50 x 35 cm, tempera, karton, 2008 r. Żaglowiec, ex-niemiecki, ex-francuski, został zakupiony dzięki darom mieszkańców Pomorza. Pod koniec grudnia 1929 r. holowany był z Francji do Danii w celu przeprowadzenia remontu. W Zatoce Biskajskiej konwój natrafił na sztorm i doszło do zerwania holu. Na pierwszym planie holenderski holownik „Poolzee”.
„Rycerz Święty Jerzy” na Zatoce Gdańskiej
„Rycerz Święty Jerzy” na Zatoce Gdańskiej 70 x 50 cm, tempera, karton, 2005 r. Polski galeon, zbudowany w 1627 r. w Pucku, był admiralskim okrętem polskiej floty podczas zwycięskiej bitwy z eskadrą szwedzką pod Oliwą 28 listopada tego samego roku. Miał około 400 t wyporności, załoga liczyła 50 marynarzy i 100 żołnierzy. Uzbrojenie stanowiło 31 dział różnego kalibru. Podczas bitwy „Rycerz Święty Jerzy” zaatakował abordażem szwedzki okręt admiralski „Tigern”. 6 lipca 1628 r. podczas natarcia szwedzkich wojsk na polskie okręty u ujścia Wisły, koło twierdzy Wisłoujście wszedł na mieliznę i został poważnie uszkodzony przez szwedzką artylerię polową. Opuszczony przez załogę, spłonął, a reszta polskich okrętów wycofała się w górę rzeki.